گروه انرژی- به گفته بریتیش پترولیوم منبع معتبر آمارهای انرژی در دنیا، ایران از نظر مصرف انرژی با متوسط مصرف روزانه ۴۲۰میلیون لیتر در روز در رتبه سیزدهم جهان (بعد از ایتالیا و پیش از اسپانیا) قرار دارد. بر اساس گزارش فارس به نقل از آمار منتشر شده از سوی دفتر مطالعات شرکت بریتیش پترولیوم، مصرف انرژی در ایران بسیار بیشتر از کشورهایی است که از نظر توسعه‌یافتگی در سطح بالاتری نسبت به ایران قرار دارند.

بر اساس این گزارش متوسط مصرف انرژی در ایران معادل ۱۵۵میلیون تن(۴۲۰‌میلیون لیتر در روز) است و این کشور از این نظر در رتبه سیزدهم جهان جای گرفته است. کشورهایی که مصرف بیشتری از ایران دارند یا در جرگه کشورهای توسعه یافته بوده یا در این مسیر قرار گرفته‌اند.

بیشترین مصرف انرژی به امریکا با ۲۳۳۱‌میلیون تن در سال اختصاص دارد. پس از این کشور، چین با ۱۳۸۶‌میلیون تن، ‌روسیه با ۶۶۸‌میلیون تن، ژاپن با ۵۱۴‌میلیون تن، هند با ۳۷۵‌میلیون تن، آلمان با ۳۳۰‌میلیون تن، کانادا با ۳۰۷‌میلیون تن، فرانسه با ۲۶۲‌میلیون تن، انگلیس با ۲۲۶‌میلیون تن،‌کره‌جنوبی با ۲۱۷‌میلیون تن، برزیل با ۱۸۷‌میلیون تن و ایتالیا با ۱۸۳‌میلیون تن به ترتیب در رتبه‌های دوم تا دوازدهم قرار گرفته‌اند.

پس از ایران، اسپانیا با مصرف سالانه ۱۴۵‌میلیون تن انرژی در رتبه چهاردهم و مکزیک با ۱۴۴‌میلیون تن در رتبه پانزدهم قرار گرفته‌اند.

مصرف سالانه انرژی در برخی دیگر کشورها عبارت است از: عربستان ۱۳۷‌میلیون تن، استرالیا ۱۱۹‌میلیون تن، اندونزی ۱۰۹‌میلیون تن، هلند ۹۵‌میلیون تن، ترکیه ۸۵‌میلیون تن، مصر ۵۳‌میلیون تن، سوئد ۴۸‌میلیون تن، نروژ ۳۹‌میلیون تن، اتریش ۳۳‌میلیون تن و سوئیس ۲۹‌میلیون تن.