گروه انرژی - وزیر نیرو در مورد حذف ماده ۳۱ بودجه ۸۸ در مورد لایحه هدفمند کردن یارانه حامل‌های انرژی در جلسه روز دوشنبه مجلس گفت: آنقدر این موضوع سریع پیش رفت که ما به آن نرسیدیم.به گزارش خبرنگار ما، پرویز فتاح در آخرین نشست مطبوعاتی خود در سال ۸۷ با بیان این مطلب گفت: همه برنامه‌ریزی ما و دولت برای سال آینده روی تصویب شدن این لایحه بود، اما مجلس هشتم قابل‌پیش‌بینی نیست.وی ادامه داد: البته حوزه آب ارتباطی با این لایحه پیدا نمی‌کرد، چون مجلس اعتبار بخش آب را برای سال آینده اضافه کرده که البته هنوز به تصویب نهایی نرسیده است، اما عمده مساله ما در بخش برق است.فتاح افزود: با حذف این لایحه بحث برق به همان وضعیت سال ۸۷ برمی‌گردد، بنابراین باید نرخ تفکیکی فروش برق مشخص شود و مابه‌تفاوت آن به وزارت نیرو پرداخت شود. رویکرد بعدی نیز این است که تعرفه‌های ما بهبود یابد.

سرشاخه‌ها در وضعیت بحرانی

فتاح در مورد وضعیت سرشاخه آب گفت: وضعیت استان‌های چهار محال و بختیاری، خوزستان و فارس به ترتیب ۴۲، ۴۴ و ۶۳درصد نسبت به درازمدت کاهش بارش داشته‌اند.وی در مورد میزان ظرفیت سدهای کشور نیز اظهار داشت: میزان ظرفیت آب در حال حاضر در سد زاینده‌رود ۳۰۰، سد لار ۱۳، سد کرخه ۱۱۰۰، سد درودزن ۴۰۰، سد پانزده خرداد ۴۵، سد استقلال ۲۲ و سد سفیدرود ۳۹۰میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته کاهش شدیدی داشته‌اند.

میزان مصرف برق

وی گفت: امسال ۲۱۵میلیارد کیلووات ساعت‌ برق تولید شده که نسبت به سال گذشته ۷/۵درصد رشد داشته است. همچنین اوج مصرف برق نیز ۳۷هزار و ۵۰۰مگاوات بوده که نسبت به سال گذشته ۳/۶درصد رشد داشته است.

میزان خاموشی

فتاح در مورد میزان خاموشی‌ها از اول سال تاکنون اظهار داشت: میزان خاموشی‌ها در سال جاری ۸/۱میلیارد کیلووات ساعت بوده که نسبت به مقدار تولید ۸/۰درصد عدم‌تامین داشته‌ایم.

اوج مصرف ۸۸

فتاح در خصوص پیش‌بینی اوج مصرف در سال ۸۸ گفت: پیش‌بینی می‌شود که اوج مصرف در تابستان ۸۸ به ۴۱هزار مگاوات برسد که حدود ۷/۶درصد نسبت به امسال افزایش می‌یابد. از این میزان قرار است، ۵۰۰مگاوات از طریق نیروگاه بوشهر و ۵۰۰مگاوات هم از طریق واردات باشد.

هشدار فتاح

وزیر نیرو در مورد وضعیت تامین آب در سال ۸۸ گفت: وضعیت بارندگی و مخازن نشان می‌دهد که در وضعیت خوبی نیستیم. تمامی سعی ما این است که کار به جیره‌بندی نکشد.وی افزود: برای ۳ ماهه اول سال مشکلی نداریم، اما اگر وضعیت بارش مناسب نباشد، جیره‌بندی آب در تابستان حتمی است.