برق رسانی خورشیدی به شهرهای کویری

ایلنا- معاون پشتیبانی، حقوقی و امور مجلس وزارت نیرو گفت: ایران به فناوری ساخت تجهیزات تولید برق از طریق انرژی خورشیدی دست یافته است و وزارت نیرو پیگیر تولید برق در شهرهای حاشیه کویر از انرژی خورشیدی است. علی یوسف‌‏پور افزود: جمهوری اسلامی ایران در صنعت سدسازی، احداث نیروگاه و شبکه‌‏های آبیاری کشاورزی در کشورهای آمریکای لاتین و آسیا مشارکت دارد و با انعقاد موافقت نامه‌‏های جدید بین وزارت نیرو با کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا، این مشارکت گسترده‌‏تر خواهد شد.

وی، همچنین از تحویل و ورود ۵۰۰ مگاوات انرژی برق نیروگاه اتمی بوشهر به مدار توزیع برق ایران در سال آینده خبر داد.

معاون پشتیبانی، حقوقی و امور مجلس وزارت نیرو، در خصوص تعیین نرخ برق تولیدی بخش خصوصی گفت: ایران ظرفیت بسیار زیادی برای تولید انرژی برق از طریق نیروگاه‌‏های بادی، خورشیدی و برق -آبی دارد و بخش خصوصی برای حضور در این عرصه اعلام آمادگی کرده است.

یوسف‌‏پور اظهار کرد: بخش خصوصی سه هزار مگاوات برق را وارد مدار کرده و وزارت نیرو تفاوت قیمت تولیدی و مصرف یارانه‌‏ای برق را پرداخت می‌‏کند.

یوسف‌‏پور یادآور شد: قیمت واقعی تولید برق ۷۷۰ریال بوده، اما آنچه در نظام توزیع وزارت نیرو به دست مردم می‌‏رسد به طور متوسط ۱۶۰ریال است.

وی، درباره تعیین قیمت برق و آب مصرفی مردم در سال ۸۸ نیز خاطرنشان کرد: لایحه هدفمند کردن یارانه‌‏ها و لایحه قانون بودجه سال ۸۸ در مجلس شورای اسلامی از سوی نمایندگان در دست بررسی است و قیمت برق و آب هنوز مشخص نیست.

وی از مشارکت ایران در ساخت سد و نیروگاه در ۱۰ کشور خبر داد.

یوسف‌‏پور، در خصوص مسائل حقوقی آب رودخانه هیرمند بین ایران و افغانستان، گفت: در دولت نهم با توجه به روابط حسنه و دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان، مسائل با تفاهم حل شده، اما همزمان با خشکسالی در ایران در افغانستان نیز خشکسالی بوده است و هیات های دو کشور به طور مداوم با یکدیگر مذاکره می‌‏کنند.

معاون پشتیبانی، حقوقی و امور مجلس وزارت نیرو، در خصوص وجود انشعابات غیرمجاز آب و برق در کشور گفت: در دولت نهم این روند کاهش یافته و وزارت نیرو در سال گذشته این روند را با نصب کابل‌‏های روکش دار و نصب ترانس‌های قوی برق تا ۲۵درصد کاهش داده است.

به گفته وی، این روند تا دو سال آینده با برنامه‌‏ریزی صورت گرفته از سوی وزارت نیرو به صفر خواهد رسید، ضمن اینکه این مساله در برخی از استان‌های بسیار ناچیز است.