فارس- وزیر انرژی ترکیه تاکید کرد، اکنون منتظر حضور هیات ایرانی در ترکیه هستیم تا قرارداد همکاری برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی بین دو کشور نهایی شود. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه حریت‌، حلمی گولر تصریح کرد‌، اکنون توپ در زمین ایران است. ما منتظر سفر هیات ایرانی به ترکیه برای ادامه مذاکرات در خصوص همکاری‌های گازی دو جانبه هستیم. شرکت نفت «تی پی ای او» و وزارت انرژی ترکیه مطالعات و تحقیقات لازم را انجام داده‌اند و نتایج بررسی‌ها و مطالعات خود را در اختیار طرف ایرانی قرار دادند‌. ما منتظر پاسخ مقام‌های ایران هستیم‌.

ایران و ترکیه نوامبر گذشته چندین سند همکاری در خصوص پروژه‌های گازی منطقه پارس جنوبی به امضا رساندند‌. در صورت موافقت ایران‌، ترکیه حق فعالیت در سه فاز میدان گازی پارس جنوبی را با تولید روزانه ۴۶‌میلیون متر مکعب گاز به دست خواهد آورد‌.

گولر افزود‌: سفر هیات ایرانی به ترکیه به تاخیر افتاده است؛ ولی آنکارا آماده ادامه مذاکرات به محض رسیدن هیات ایرانی به ترکیه است‌.

این قرارداد شامل سرمایه گذاری ترکیه در فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی و همچنین انتقال گاز به اروپا از طریق مرزهای ترکیه است‌. ایران و ترکیه همچنین قصد دارند خط لوله ۱۸۵۰ کیلومتری از بندر عسلویه در جنوب ایران به مرز بازرگان احداث کنند‌.

گولر گفت‌، ترکیه بخشی از این گاز را دریافت خواهد کرد‌. وی از اعلام میزان دقیق گاز دریافتی ترکیه خودداری کرد.

ترکیه به شدت به واردات گاز محتاج است و کاهش صادرات گاز ایران به ترکیه طی سال‌های گذشته این کشور را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است.