گروه صنعت و معدن- ایران در خاورمیانه به موارد متعددی شهرت دارد. یکی از «ترین»های کشور ما این است: «ایران کشور همایش‌هاست». تاکنون هیچ آمار دقیقی در خصوص تعداد رویدادهای ساختگی که با عنوان همایش‌ها، سمینار، هم‌اندیشی‌ها، گردهمایی و... در کشور طی یک ماه یا یکسال برگزار می‌شود، منتشر نشده است. با این وجود ماهی نیست که در تهران یا سایر استان‌های کشور رخدادی در قالب همایش برگزار نشود.

برگزاری همایش‌ها که غالبا در حوزه اقتصادی و اکثرا در صنعت و بازرگانی و حوزه‌های وابسته برگزار می‌شود، در کنار خود بازارهای متعددی پیدا کرده که چندان هم بازده اقتصادی آن پایین نیست. مجری برگزاری همایش، مجری تبلیغات، مجری تشریفات، امکانات و تجهیزات برگزاری همایش‌ها از جمله بازارهای تابعه برگزاری همایش‌هاست.

به گزارش خبرنگار ما، در ماه جاری یعنی ماه پایانی سال که باید باقی مانده درآمد و هزینه شرکت‌ها مشخص شود بیش از دهها همایش تولیدی و صنعتی در تهران برپا خواهد شد.

برپایه این گزارش در روز گذشته «همایش با زنان کارآفرین صنعتگر در فرهنگسرای اشراق»، «جشنواره تولید ملی» در تالار وزارت کار، هم‌اندیشی بخش خصوصی و دولتی در صنعت کشتی‌سازی و در روز شانزدهم ماه جاری، اولین کنگره بزرگ چهره‌های ماندگار صنعت و تجارت در روز ۲۱ و ۲۲ اسفند، همایش ملی زمین‌شناسی و محیط‌زیست و... برگزار می‌شود. این در حالی است که در روز یکشنبه همایش عزم ملی در اجرای مبحث ۱۹ و مقررات ساختمان و همایش اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به همراه سایر همایش‌ها در تهران برگزار شد.

تعداد برپایی همایش‌ها که غالبا با پیشوند و پسوند کلیشه‌ای بررسی «چالش‌ها و فرصت‌ها و تهدیدها»، «همایش کاربردی...»، «بررسی چشم‌انداز ...» و نظایر این برگزار شد، به اندازه‌ای بازار گرم دارد که وب‌سایت تخصصی برای اطلاع‌رسانی رویدادهای ایران نظیر کنفرانس، همایش، سمینار، جشنواره، گردهمایی، کارگاه آموزش و ... راه‌اندازی شده است. بر اساس آمارهای موجود در این سایت از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۰۰همایش در تهران و سایر شهرستان‌ها برگزار شده یا خواهد شد که نشان از گردش مالی قابل توجه این بازار دارد. در فهرست قابل دسترس همایش‌ها همه موضوعات از برگزاری «همایش راه سبز برای یک شهرستان» تا همایش اقتصادی، سیاسی و ملی یافت می‌شود.

اما دلیل برگزاری این تعداد همایش در کشور چیست؟

آیا این تعداد فقط مربوط به ایران است. در حالی که برخی تصور می‌کنند که همایش‌های متعدد فقط در تهران برگزار می‌شود. این وضعیت حتی در کشورهای توسعه یافته نیز قابل مشاهده است. بسیاری از مراکز علمی، دانشگاه‌ها، دانش‌پژوهان برای تجاری کردن ایده‌ها و توسعه سرمایه انسانی اقدام به برگزاری همایش‌های علمی و تخصصی می‌کنند. این در حالی است که شکل و محتوای برگزاری همایش‌ها در ایران بسیار متفاوت است. بنا به اعتقاد کارشناسان، برگزاری متعدد همایش در ایران دلایل دیگری دارد.

نداشتن تریبون و رسانه از سوی بخش‌خصوصی برای تاثیرگذاری در روند تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌ها، شناخت اندک سیاستگذاران از نیاز مصرف‌کنندگان سیاست‌های عمومی، ایجاد یکپارچگی در جهت طرح خواست‌ها، بررسی چالش و مشکلات اجرایی، طرح مطالبات و خواسته‌های تاریخی، آنی و آتی، وجود رویه‌های موازی از سوی نهادها و دستگاه‌ها در اجرای امور، وجود بوروکراسی و دسترسی اندک مصرف‌کنندگان سیاست به سیاستگذاران و تصمیم‌گیران، لابی و چانه‌‌زنی برای کسب امتیاز، چهره‌سازی افراد و... از جمله دلایل برگزاری همایش‌ها در ایران است.