گروه انرژی- طرح جامع بهبود فرآیند و بهینه‌سازی ظرفیت پالایشگاه لاوان از جمله طرح‌هایی بود که دردهه فجر امسال با حضور وزیر نفت درجزیره لاوان به بهره‌برداری رسید تا شاید از این طریق ضرردهی ۱۵میلیارد تومانی این پالایشگاه جبران شود. به گزارش خبرنگار ما، هاشم نامور، مدیرعامل پالایشگاه لاوان به ضرردهی این پالایشگاه در سال ۸۶ اذعان دارد و معتقد است: هدف از تاسیس پالایشگاه لاوان در ابتدا تامین سوخت موردنیاز کشتی‌هایی بوده که در خلیج فارس تردد می‌کردند.

آمار پالایش نفت خام در سال‌های اول احداث این پالایشگاه بسیار کم و در حدود ۴۰۰-۳۰۰ بشکه در روز بوده است.

وی که در جمع تعدادی از خبرنگاران که برای بازدید از پالایشگاه به جزیره لاوان سفر کرده بودند سخن می‌گفت، افزود: سوخت تولیدی این پالایشگاه نفت کوره است و از آنجایی‌که نفت کوره ارزش اقتصادی پایینی دارد،‌ طبیعتا این پالایشگاه نمی‌تواند سودده باشد. نامور ادامه می‌دهد: در سال ۸۶ پالایشگاه لاوان در حدود ۱۵میلیارد تومان ضرردهی داشته است که با راه‌اندازی واحدهای بازیافت،‌ تسویه وذخیره‌سازی گاز مایع بالغ بر ۳۸میلیارد دلار در سال افزایش درآمد خواهیم داشت. با اجرای این پروژه روزانه ۲۲۰ تن گاز مایع در این پالایشگاه تولید خواهد شد. نامور با اشاره به پروژه واحد شیرین‌سازی گازهای ترش با آمین اظهار داشت: با راه‌اندازی و بهره‌برداری از این واحد سالانه از مصرف نفت گاز به میزان ۱۹هزار و ۹۲۷ متر مکعب جلوگیری می‌شود که با احتساب ارزش ۴۳۰دلار برای هر متر مکعب نفت گاز سالانه بالغ بر ۷میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای پالایشگاه ایجاد خواهد شد.وی افزود: بنابراین ما امیدواریم که در سال ۸۸ این پروژه‌ها به طور کامل در سرویس قرار گیرند تا پالایشگاه از حالت ضرردهی خارج شود.

حرکت به سمت منطقه ویژه اقتصادی

مدیر عامل پالایشگاه لاوان همچنین از برگزاری جلسه با مسوولین مناطق آزاد خبر داد و گفت: ما در حال بررسی و پیگیری هستیم تا جزیره لاوان را به یک منطقه ویژه اقتصادی تبدیل و صنعت توریسم را در این جزیره افزایش دهیم. وی در پاسخ به این سوال که در اجرای پروژه‌ها با چه مشکلاتی رو‌به‌رو هستید، اظهار داشت: تدارکات کالا در این جزیره نقش اساسی دارد و از آنجایی که کلیه تجهیزات مورد نیاز ما باید توسط یدک‌کش‌ها از طریق دریا تامین شود با مسائل عدیده‌ای در این راستا مواجه هستیم.وی ادامه داد: همچنین از آنجایی که بخش عمده تجهیزات ما باید از خارج تامین شود، با توجه به محدودیت‌هایی که در حال حاضر برای کشور وجود دارد، نگاه ما به سمت تولیدات داخل حرکت کرده است.نامور افزود: کلیه پرداخت‌های ما از طریق اعتبارات اسنادی است، منتهی بعضی از شرکت‌ها تمایل ندارند به صورت LC معامله کنند. نامور همچنین در مورد تامین نفت خام مورد نیاز پالایشگاه اظهار داشت: نفت خام مورد نیاز ما از طریق شرکت نفت فلات قاره تامین می‌شود.این شرکت دارای ۴ سکو شامل سلمان، رشادت، رسالت و بلال است که در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جزیره قرار گرفته‌اند.