در حالی که مقامات ایران از امضای قرارداد پنج میلیارد دلاری جهت توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با شرکت توتال فرانسه تا پایان امسال خبر می‌دهند، سخنگوی این شرکت با تایید مذاکرات ایران و توتال عنوان کرد که هنوز توافق نهایی در این زمینه حاصل نشده است و سرمایه‌گذاری در ایران به شرایط اقتصادی و سیاسی وابسته است. در مقابل به گزارش مهر، مدیرکل برنامه ریزی استراتژیک وزارت نفت با اشاره به روند تاخیری اجرای فازهای میدان پارس جنوبی، گفت: فازهای ۱۱، ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی که مربوط به ساخت واحدهای ال‌.ان.جی بوده به دلیل عدم اجرای تعهد از سوی شرکت‌های توتال و شل، اصلا پیشرفت نداشته و معطل مانده است، تولید گاز از این فازها معادل پنج فاز پارس جنوبی است.

مهدی بازارگان در مورد آخرین وضعیت توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی بیان کرد: فاز۱۲ پارس جنوبی که معادل ۳ فاز متعارف است با پیمانکاری شرکت پتروپارس در حال اجرا است، اما از برنامه اولیه خود عقب‌ماندگی دارد. بازارگان با اشاره به این‌که فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی و همچنین فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی که اجرای آن به سازمان گسترش و اویک واگذار شده نیز باوجود فعالیت‌هایی که شده است، پیشرفت مطابق برنامه نداشته‌اند، یادآوری کرد: قالب قراردادی این چهار فاز EPC است نه بیع‌متقابل، یعنی پیمانکار برای انجام کارهای مهندسی، تامین کالا، امور ساختمانی و نصب و راه‌اندازی طرح، مبلغی را می‌گیرد و طرح را اجرا می‌کند. وی ادامه داد: در فازهای ۱۵ و ۱۶ قرار بود که اعتبارات مربوطه از محل حساب ذخیره ارزی در اختیار پیمانکار قرار گیرد که عملی‌شدن این کار بیش از دو سال طول کشیده است که طبعا این تاخیر به همین اندازه موجب تاخیر در اجرای طرح خواهد شد.

بازارگان با بیان اینکه تولیدی شدن فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی در واقع کمکی به افزایش گاز مصرفی نداشته و گاز تولیدی صرفا برای تزریق به میدان آغاجاری است، تبیین کرد: این پروژه نیز با تمام اهمیت درمقایسه با برنامه اولیه به لحاظ مشکلات اجرایی و مالی با تاخیر روبه‌رو شده و هنوز گاز این فازها به مخازن آغاجاری تزریق نشده است.