مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از امضای قرارداد ۵میلیارد دلاری این شرکت با شرکت نفتی توتال فرانسه تا پایان امسال خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران، سیف‌الله جشن‌ساز با بیان این که توتال هیچ‌گاه مذاکره و ارتباط خود را با شرکت ملی نفت ایران قطع نکرده بود، گفت: بیشتر این مذاکره‌ها درباره فاز ۱۱ پارس جنوبی بوده که هم‌اکنون در حال به نتیجه رسیدن است. معاون وزیر نفت با بیان این که این مذاکرات تا پایان سال به قرارداد تبدیل می‌شود، افزود: بر اساس این قرارداد شرکت توتال فرانسه در بخش بالادستی توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و در بخش پایین دستی ساخت کارخانه ال‌ان‌جی (تولید گاز طبیعی مایع شده) را به عهده خواهد گرفت.

وی افزود: شرکت‌های هلندی - انگلیسی شل و رپسول اسپانیا نیز برای مذاکره جدید با ایران پا پیش گذاشته‌اند و شرکت نفتی انی (ENI) ایتالیا نیز در حال مذاکره فعال درباره فاز ۳ میدان نفتی دارخوین است که مذاکره با شرکت انی ایتالیا تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده به قرارداد تبدیل خواهد شد.

وی همچنین از آغاز مذاکره‌های گازی با شرکت ای اون آلمان (e.ON) خبر داد و اظهار داشت: این شرکت یکی از غول‌های تجارت گاز در قاره سبز و دارنده رتبه نخست در این زمینه در سال گذشته است. هدف نخست شرکت ای اون آلمان سرمایه‌گذاری در طرح ایران ال‌ان‌جی (تولید گاز طبیعی مایع شده) و سپس سرمایه‌گذاری در سایر میدان‌های گازی ایران است.