دولت: بنزین 400 تومان؛ مجلس: فعلا معذوریم

عکس: حمید جانی‌پور

گروه انرژی- بحث قیمت حامل‌های انرژی در بودجه ۸۸ و همزمانی آن با بررسی لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها در مجلس این روزها به محل اختلاف بین دولت و مجلس تبدیل شده است؛ به‌گونه‌ای که کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرده است که قیمت پیشنهادی دولت در زمینه قیمت حامل‌های انرژی در بودجه را نمی‌پذیرد و به قیمت دیگری معتقد است. به گزارش موج، مخبر کمیسیون انرژی با مورد توجه قرار دادن قیمتی که دولت در بودجه برای حامل‌های انرژی پیشنهاد کرده است، گفت: مجلس و کمیسیون انرژی میدان‌دار تعیین قیمت حامل‌های انرژی است و قیمت مورد نظر ما کمتر از میزانی است که دولت در بودجه پیشنهاد کرده است. علاوه بر این کمیسیون ویژه‌ای که مسوولیت کارشناسی و بررسی لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها را برعهده دارد نیز با قیمت پیشنهادی دولت مخالف است.

سیدعلی ادیانی‌راد با بیان اینکه قیمت مورد نظر مجلس تعیین شده است، گفت: اما با توجه به آن که مجلس در حال بررسی بیشتر در این زمینه است، فعلا از بیان قیمت مشخص شده معذوریم.

وی با اشاره به لایحه هدفمندکردن یارانه و بودجه ۸۸ اظهار داشت: به عقیده ما این دو لایحه دوقلو باید به صورت موازی با یکدیگر بررسی و پیگیری شوند، زیرا دولت در بودجه مبلغ ۱۷میلیارد دلار درآمد از محل حذف یارانه‌ها برای خود پیش‌بینی کرده است.

از سوی دیگر نیز خبرگزاری فارس از پیشنهاد کمیسیون عمران جهت حذف یارانه حامل‌های انرژی ظرف مدت ۶ سال گزارش داد.

علی‌اکبرآقای مغانجوبی، رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به جلسات اخیر کمیسیون گفت: در این جلسات پیشنهاد شده که به جای حذف یکباره یارانه حامل‌های انرژی، این فرآیند به تدریج و ظرف مدت ۶ سال صورت گیرد.

آقایی با اشاره به پیشنهاد دولت مبنی بر تعیین قیمت ۴۰۰ تومان برای بنزین و ۳۵۰ تومان برای نفت گاز خاطرنشان کرد: دولت این آزادسازی را باید ظرف مدت ۳ سال صورت می‌داد که طبق بررسی‌های صورت گرفته در کمیسیون عمران، این مدت باید به ۶ سال افزایش یابد. این موضوع در کمیسیون ویژه طرح تحول هم مطرح خواهد شد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۸۸ در خصوص کسری لایحه بودجه سال آینده گفت: بر اساس لایحه پیشنهادی، دولت حدود ۸هزارو ۵۰۰میلیارد تومان از کسری بودجه

خود را از محل هدفمندکردن یارانه‌ها حاصل و مقداری از آن را افزایش قیمت‌ها جبران خواهد کرد.

وی همچنین از ارائه لایحه بودجه از سوی کمیسیون تلفیق به صحن علنی مجلس تا پایان روز دهم اسفندماه و احتمال تصویب آن در ۱۳ اسفند خبر داد.