تغییر جدول استهلاک برای حمایت از صنایع

گروه صنعت و معدن- صابر دری‌نژاد: رییس سازمان امور مالیاتی از تازه‌ترین اقدامات این سازمان برای حمایت از صنایع و اصلاح نظام مالیاتی کشور خبر داد. به گزارش خبرنگار ما در حالی که دولت با ارائه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به مجلس آخرین گام‌ها را برای اجرایی کردن طرح تحول اقتصادی برداشته است، اعضای کابینه نهم و دیگر مسوولان اقتصادی دولت نیز با ارائه راهکارهای مختلف و با وعده حمایت از صنایع به دنبال فراهم کردن مقدمات اجرای طرح با کم‌ترین تنش هستند.

تغییر جدول استهلاک واحدها

علی اکبر عرب‌مازار، رییس سازمان امور مالیاتی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در صورت اجرای طرح تحول اقتصادی بسیاری از صنایع با تکنولوژی موجود، امکان ادامه حیات نخواهند داشت، خاطرنشان کرد: «اگر صنایع اقدام به واردات تکنولوژی خارجی و به روزرسانی خط تولید خود کردند، در شرایط عادی مجبور به پرداخت مالیات‌های گزافی در سال‌های اولیه خواهند بود، اما کاری که سازمان امور مالیاتی انجام می‌دهد این است که جدول استهلاک را برای حمایت از صنایع و در جهت حفظ منافع و نقدینگی آنها تغییر دهد.

معافیت مالیات صندوق یارانه‌ها

«عرب مازار» در ادامه به هدفمند کردن یارانه‌ها که قرار است برای پرداخت یارانه‌ها تاسیس شود، اشاره کرد و گفت: اگر این صندوق شکل حقوقی به خود بگیرد، مشمول مالیات خواهد شد، بنابراین راهکاری که ما اتخاذ کردیم این بود که صندوق را مانند یک وزارتخانه در نظر بگیریم و نه یک شرکت دولتی تا مشمول مالیات نشود.

مالیات ۳۰درصدی از بنزین

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که قرار است در ایران نیز (همانند بسیاری از دیگر کشورها) در مورد برخی از کالاهای خاص مالیات بر ارزش افزوده بیشتری در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: مالیات بر ارزش افزوده سیگار هم‌اکنون ۱۵درصد و بنزین ۳۰درصد تعیین شده است.

علی‌اکبر عرب‌مازار ادامه داد: از ۳۰درصد مالیات بر ارزش افزوده بنزین، ۲۰درصد مربوط به مالیات و ۱۰درصد نیز مختص عوارض است.

لایحه املاک در راه مجلس

رییس سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه گفت‌وگویش با خبرنگار دنیای اقتصاد از تکمیل لایحه اصلاح نظام مالیاتی املاک و مستغلات خبر داد و گفت: در حال حاضر این لایحه از سوی سازمان امور مالیاتی تهیه و تنظیم شده و در انتظار زمان تصمیم‌گیری دولت برای ارائه به مجلس است.

قیمت‌های رسمی منطقه‌ای بر املاک

وی در رابطه با جزئیات این لایحه تصریح کرد: در این لایحه که بازنگری اساسی در قیمت‌های رسمی منطقه‌ای شده است که در صورت تصویب اگر مالیات خرید و فروش ملکی در حال حاضر ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار تومان باشد بعد از اصلاح قیمت‌های رسمی این رقم به حدود ۲میلیون تومان نیز خواهد رسید.

وی ادامه داد: البته کسانی که در سال تنها یک بار اقدام به خرید یا فروش ملکی می‌کنند از پرداخت این نوع مالیات معاف خواهند بود.

مالیات بیشتری اخذ شد

عرب مازار در مورد میزان تحقق مالیات‌ها در سال جاری گفت: پیش‌بینی‌ ما از درآمدهای مالیاتی در سال جاری ۱۶۳هزار میلیارد ریال بود که به نظر می‌رسد تا انتهای سال نه تنها این میزان محقق شود، بلکه به حدود ۱۷۰هزار میلیارد ریال نیز برسد.

سال ۱۳هزار میلیارد ریالی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر پیش‌بینی این سازمان در مورد میزان درآمدها از محل اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال آینده گفت: برآورد می‌شود در سال آینده ۱۳هزار میلیارد ریال از محل اجرای مالیات بر ارزش افزوده نصیب دولت شود که بخش مناسبی از درآمدهای سال آینده ما را در بر خواهد گرفت، البته قرار است بانک مرکزی به هر ۳۰هزار میلیارد ریال معوقه خود را نیز پرداخت کند که این میزان نیز به درآمدهای مالیاتی دولت در سال آینده افزوده خواهد شد.

مشروح این مصاحبه هفته آینده از نظرتان می‌گذرد.