منابع پاکستانی از تحرکات جدید این کشور در خصوص قیمت گاز صادراتی ایران به این کشور خبر دادند.

پاکستان از ایران می‌خواهد گاز را با ۱۰‌درصد تخفیف نسبت به پیشنهادهای پیشین در اختیار این کشور بگذارد.

براساس گزارش پایگاه خبری بیزینس ریکوردر، درخواست پاکستان محاسبه نرخ گاز بر مبنای ۷۰‌درصد قیمت نفت‌خام یا ۱۰‌درصد پایین‌تر از پیشنهاد پیشین ایران است. منابع پاکستانی اعلام کرده‌اند که وزیر نفت این کشور نامه‌ای برای ایران فرستاده و در آن درخواست کرده که دیداری برای مذاکره درخصوص قیمت گاز ترتیب داده شود؛ این درحالی است که ایران و پاکستان قرارداد خرید و فروش گاز را طبق برنامه در ماه آینده (فوریه) نهایی خواهند کرد.

این گزارش می‌افزاید: ایران در ابتدا موافقت کرده بود قیمت گاز را معادل ۴۴‌درصد قیمت نفت در نظر گیرد؛ بعدها این میزان را به ۸۵‌درصد افزایش داد و پیشنهاد نهایی ایران معادل ۷۸‌درصد قیمت نفت‌خام بوده است که پاکستان خواستار کاهش ۱۰‌درصدی پیشنهاد نهایی ایران است.

در ادامه این گزارش آمده است: در حال حاضر ایران به دنبال رابطه قیمت گاز قرارداد با میانگین قیمت صادراتی ایران به خریداران است. این درحالی است که طرفین پیش‌تر به رابطه قیمت گاز صادراتی با نفت‌خام مخلوط ژاپن و ال.ان.جی توافق کرده بودند.

این درحالی است که کمیته بررسی پروژه در پاکستان به این نتیجه رسیده است که واردات گاز از ایران حتی با آخرین قیمت پیشنهادی نیز صرفه اقتصادی داشته و وضعیت بهتری در مقایسه با دیگر سوخت‌ها دارد.