مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: ذخایر نفت خام، مایعات و میعانات گازی کشور در مجموع ۱۳۷‌میلیارد بشکه است که تمام آنها قابل‌استحصال هستند. این میزان ذخایر برای ۱۰۰سال آتی کفایت می‌کند. سیف‌الله جشن‌ساز افزود: در سال گذشته تولید نفت، گاز، مایعات و میعانات گازی معادل دو میلیارد و ۸۰۰‌میلیون بشکه نفت خام بوده که حجم هیدروکربور قابل‌استحصال کشف شده پنج میلیارد و ۵۰۰‌میلیون بشکه یعنی دو برابر تولیدات بوده است.

وی گفت: طبق آخرین اطلاعاتی که مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران استخراج کرده، حجم ذخایر نفت خام، مایعات و میعانات گازی ۱۳۷‌میلیارد بشکه و حجم ذخایر گاز ۲۹‌تریلیون متر مکعب است که تمام آنها نیز قابل‌استحصال هستند.

به گزارش خبرنگار مهر در اهواز، سیف‌الله جشن‌ساز صبح دیروز در نخستین کنگره ملی توسعه مخازن شکافدار در اهواز افزود: این شرکت هم‌اکنون ۶۵ دکل خشکی و ۱۵ دکل دریا در اختیار دارد که برای تحقق برنامه پنجم توسعه کشور باید ۴۹ دکل دیگر تامین کند. وی ادامه داد: بر اساس این برنامه، حفاری بیش از یک هزار و ۳۰۰ حلقه چاه جدید در میدان‌های خشکی و بیش از ۶۰۰ حلقه چاه جدید در پارس جنوبی و میدان‌های فلات قاره ایران پیش‌بینی شده است. جشن‌ساز خاطرنشان کرد: باید در پنج تا شش سال آینده ۲۷ دکل دریایی جدید تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به شاخص‌های مهم تولید در سال‌های گذشته اشاره و اظهار داشت: در برنامه چهارم توسعه از نظر اکتشاف منابع هیدروکربوری به جز در حوزه دریای خزر در وضعیت مناسبی بودیم و بیش از برنامه پیش‌بینی شده به حجم ذخایر افزوده شده است.وی با مقایسه تولید نفت قبل و بعد از انقلاب اسلامی گفت: در ۳۰‌سال قبل از انقلاب در مجموع ۲۶‌میلیارد بشکه نفت خام تولید شد که از سال ۱۳۵۰ به بعد آن، غیرصیانتی بود.جشن‌ساز افزود: در ۳۰ سال بعد از انقلاب تا پایان سال ۱۳۸۶ در مجموع ۳۶‌میلیارد بشکه نفت خام در کشور تولید شد که رشد ۳۸‌درصدی نسبت به ۳۰ سال قبل از آن دارد و در ۳۰‌سال اخیر، تولید از مخازن به علت طرح‌های تزریق گاز بیش از ۹۵‌درصد صیانتی بوده است. وی تاکید کرد: بر اساس این آمار و میزان ذخایر هیدروکربوری، اگر وضع تولید به همین صورت ادامه یابد، به این نتیجه می‌رسیم که تا ۱۰۰ سال آینده در کشور نفت خواهیم داشت.