گروه انرژی - غزاله طایفه: بزرگان توسعه و سرمایه‌گذاری مالزی تا حوالی نیمه شب دوشنبه، در وزارت نفت حضور داشتند و ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر سابق مالزی که گرداگرد او را چهره‌های شاخصی همچون البخاری سرمایه‌گذار و میلیاردر مالزیایی پر کرده بودند به پای امضای قراردادی آمدند تا بر مبنای آن توسعه میادین گازی ایران رقم بخورد. یک سوی قرارداد توسعه میادین گازی گلشن و فردوسی وزیر امور خارجه، وزیر نفت و مدیران شرکت‌های تابعه نفت حضور داشتند و سوی دیگر معمار توسعه مدرن مالزی همراه با غول‌های سرمایه‌گذار آن کشور قرار گرفته بودند. شرکت‌های اس‌.‌کی‌.‌اس و زیر مجموعه نام آشنای آن «پتروفیلد» در نظر دارند با سرمایه نزدیک به ۶میلیارد دلاری این قراردادها را اجرایی کنند. البته پیشتر سید مختار البخاری پیشنهادهایی برای حضور در مناطق صنایع انرژی بر سواحل جنوبی (فارس و هرمزگان) ارائه کرده بود که گفته می‌شود در برگیرنده سرمایه‌گذاری ۱۸میلیارد دلاری در آن نواحی است.به گزارش خبرنگار ما، در مراسم دوشنبه شب سه سند همکاری در خصوص طرح توسعه میدان گازی گلشن و فردوسی، تفاهم‌نامه صادرات نفت خام به پالایشگاه «کدا» در کشور مالزی، همچنین تفاهم‌نامه صادرات ۱۲۰هزار بشکه میعانات گازی بین طرفین به امضا رسید.

براساس این سه سند همکاری امضا شده، قرار شد که توسعه میدان گازی گلشن و فردوسی در جنوب شرقی استان بوشهر براساس قرارداد بیع متقابل با بازپرداخت ۷ساله از محل فروش گاز و سایر محصولات جانبی انجام شود. براساس برآوردهای اولیه میدان گازی گلشن حدود ۳۰تریلیون فوت مکعب و میدان گازی فردوسی حدود ۱۱تریلیون فوت مکعب ذخیره گاز دارند.همچنین سرمایه‌گذاری و ساخت کارخانه ال ان جی در حوالی بندر دیر با شرایط خاص توسط شرکت پتروفیلد انجام شود که فرمول قرارداد در آینده بین شرکت ملی نفت و مالزی مورد توافق قرار خواهد گرفت.تشکیل شرکت مشترک کشتیرانی توسط شرکت ملی کشتیرانی ایران و شرکت کشتیرانی پتروفیلد ایجاد خواهد شد که وظیفه آن حمل ال ان جی به صورت ۵۰-۵۰ بین ایران و مالزی است. در این مراسم غلام‌حسین نوذری، وزیر نفت با بیان این که سرمایه‌گذاری بخش بالادستی این طرح‌ها برای توسعه میدان‌های گازی گلشن و فردوسی به صورت قرارداد بیع متقابل امضا شده است، گفت: میزان این نوع سرمایه‌گذاری حدود ۵ تا ۶میلیارد دلار برآورد می‌شود، اما با توجه به این که حدود ۷۰درصد این طرح‌ها را کالای آن تشکیل می‌دهد و با توجه به این که قیمت کالاهای نفت و گاز در جهان با نوسان همراه است، میزان سرمایه‌گذاری نهایی پس از پایان مناقصات مشخص خواهد شد.

نوذری در خصوص تفاهم نامه‌های امضا شده با مالزی اظهار داشت: در راستای این تفاهم نامه‌ها تامین نفت‌خام پالایشگاه کدا در مالزی به میزان ۲۵۰هزار بشکه نفت سنگین و فوق سنگین و صادرات ۱۲۰هزار بشکه میعانات گازی از سال آینده به کشور مالزی در دستور کار قرارگرفت.