گروه انرژی- در حالی که درآمد نفتی ایران با افت ۵۰درصدی بهای نفت خام تا ۱۱ ماه سال جاری مسیحی در سطح ۷۹میلیارد دلار ثبت شده است، نماینده ایران در اوپک پیش‌بینی می‌کند که دو سال دیگر بازار نفت قیمت‌های رویایی ۱۴۷ دلار در هر بشکه نفت را بار دیگر خواهد دید. نماینده دائم ایران در اوپک پیش‌بینی کرد، در صورت حل بحران اقتصادی جهانی ظرف یک تا دوسال آینده، قیمت‌های نفت به سطح سابق بازگردد.محمدعلی خطیبی در گفت‌وگو با فارس گفت: انرژی‌های جایگزین در سبد انرژی جهان سهم بسیار کمی دارند و بنابراین نمی‌توانند در کوتاه‌مدت سهمی در کاهش تقاضای نفت و به تبع آن کاهش قیمت این کالا داشته باشند بلکه تنها در میان مدت و بلند مدت می‌توانند جایگزین انرژی‌های فسیلی شوند.

وی با بیان اینکه این قبیل انرژی‌ها یک شبه به وجود نیامده‌اند، خاطرنشان کرد: اغلب کشورها به دنبال استفاده از این انرژی‌ها هستند و حتی استفاده از آنها را نوعی استراتژی برای خود می‌دانند. نماینده دائم ایران در اوپک تصریح کرد: با این وجود در شرایط فعلی که بحران اقتصادی بر کشورهای بزرگ دنیا حاکم شده است، انرژی‌های جایگزین نمی‌توانند در کوتاه‌مدت جایگزین سوخت‌های فسیلی شوند.

خطیبی در پایان پیش‌بینی کرد: در صورت حل بحران اقتصادی جهانی ظرف یک تا دوسال آینده، قیمت‌ها به سطح سابق بازگردند. وی اظهار امیدواری کرد: تصمیمات آینده اوپک باعث تسریع در افزایش قیمت‌ها به سطح پیش از بحران شود. در همین حال براساس تازه‌ترین آمار و گزارش‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، درآمد ایران از محل صادرات نفت خام در ۱۱ ماه اول سال‌جاری میلادی به مرز ۷۹ میلیارد دلار رسید.ایران طی ماه گذشته میلادی (نوامبر) بیش از ۸/۳ میلیارد دلار از محل صادرات نفت خام درآمد کسب کرده است.

متوسط قیمت نفت ایران که در ده ماه نخست سال جاری میلادی بیش از ۱۰۲ دلار در هر بشکه بوده است، در ماه گذشته میلادی یعنی نوامبر به ۵۲ دلار در هر بشکه رسید که کاهش ۵۰درصدی را نشان می‌دهد. درآمد ایران از محل صادرات نفت خام که طی ده ماه نخست سال ۲۰۰۸ به بیش از ۷۵ میلیارد دلار رسیده بود و به طور متوسط هر ماه ۵/۷ میلیارد دلار درآمد نفت داشتیم، طی ماه گذشته نصف شد و به ۸/۳ میلیارد دلار رسید. بر اساس این گزارش، درآمد ۷۹ میلیارد دلاری ایران از محل صادرات نفت خام طی ۱۱ ماه گذشته در حالی کسب شده است که طی این مدت به‌طور متوسط روزانه بیش از ۴۵/۲ میلیون بشکه نفت خام به قیمت‌های متوسط سبک ۸۹/۱۰۰ دلار و سنگین ۴۸/۹۸ دلار در هر بشکه صادر کردیم.

براساس گزارش خبرنگار ما، روز گذشته بار دیگر بهای نفت خام در بازارهای جهانی روند نزولی داشته و بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به سطح ۴۷دلار در هر بشکه رسید.