جزئیات جریمه برای مشترکان پرمصرف گاز

گروه انرژی- غزاله طایفه: شرکت گاز همزمان با سرد شدن هوا، نرخ‌های جدیدی برای پرمصرف‌ها، اعمال می‌کند. مدیرعامل شرکت گاز استان تهران در این باره به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: الگوی جدید مصرف برای هر خانوار تهرانی ماهانه ۶۵۰مترمکعب و برای شهرستان‌های استان تهران ۷۵۰مترمکعب است. از همین رو چنانچه خانواری بیش از این ارقام گاز مصرف کند، مشمول جریمه می‌شود. یعقوب‌ علی حسین‌نیا معتقد است؛ میزان افزایش قیمتی که قرار است برای مشترکان اعمال شود در سال گذشته برای مصرف‌کنندگان ارسال شده و شرکت گاز نیز بر همان اساس عمل خواهد کرد.

طبق گفته این مقام مسوول هر مشترکی بیش از الگوی مصرف گاز بسوزاند، ۱۱ تا ۲۲ ریال به ازای هر مترمکعب جریمه خواهد شد. مدیرعامل شرکت گاز استان تهران یادآور شد: «سال گذشته دو میلیون برگ جدول تعرفه در سطح استان تهران همراه با قبض گاز بین مشترکان توزیع شده است تا از نحوه اعمال جرایم مطلع شوند.»

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه تاکنون در خصوص طرح جداسازی کنتورهای گاز مشترک واحدهای مسکونی استان تهران چه اقداماتی انجام شده، اظهار داشت: «در مورد مشترکین جدید از ۴ سال قبل در مجتمع‌های چند واحدی به ازای هر واحد مسکونی یک کنتور گاز در نظر گرفته شده است؛ اما برای مشترکین قدیمی در مجتمع‌ها و ساختمان‌های مسکونی تنها یک کنتور گاز وجود دارد.»

وی ادامه داد: «مشترکینی که مایل هستند، کنتور آنها تفکیک شود می‌توانند با رضایت همه واحدها و آوردن نقشه تاییدیه نظام مهندسی ساختمان درخواست خود را مطرح کنند.»

وی در پاسخ به این سوال که از زمان درخواست مشترکین تا تفکیک کنتورها چه مدت زمان نیاز است؟ خاطرنشان کرد: «از زمان درخواست تا اجرای این طرح ۱۵ روز زمان نیاز است، البته در بعضی از مجتمع‌ها که لوله‌کشی داخل ساختمان نیز باید عوض شود این مدت افزایش می‌یابد.»

هزینه تفکیک به‌عهده مشترکان

وی در مورد هزینه‌های اجرای این طرح گفت: «کل هزینه‌های اجرای این طرح به عهده مشترکین است. اگرچه شرکت گاز استان تهران کنتور قدیمی را به قیمت روز از مشترکان می‌خرد و کنتورهای جدید را نیز به قیمت روز به آنها می‌فروشد.»

خط پنجم آماده است

حسین نیا در ادامه در مورد خط لوله پنجم سراسری نیز گفت: «این پروژه ۱۰۰درصد کامل شده و منتظر مراسم رسمی بهره‌برداری از آن هستیم.»

به منظور تقویت گاز شرق و شمال شرق تهران و استان سمنان، خط پنجم تهران به طول ۲۴۲کیلومتر و قطر ۴۸ و ۵۶ اینچ حد فاصل نیزار قم (شمال شرق تهران) اجرا شده است.

مدیر عامل شرکت گاز استان تهران در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد و در پاسخ به این سوال که توافقنامه مقاوم‌سازی تاسیسات گاز مشترکان با چه هزینه‌ای قرار است انجام شود و چه برنامه‌‌ای برای تحقق آن دارید؟ اظهار داشت: «این تفاهم‌نامه‌ که با سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران امضا شده برای تعامل است تا مجوزهای مورد نیاز ما اعم از مجوز برای جمع‌آوری شیرهای پیاده‌رو، اخذ مجوزهای شهرداری‌ها برای ایجاد ساختمان مقاوم در برابر زلزله و.... که بین شرکت گاز استان تهران، شهرداری و دستگاه‌های خدمات رسان منعقد شده، داده شود.»

درخواست ۳۰میلیارد تومان اعتبار

وی در مورد تامین هزینه اجرای مقاوم‌سازی و نوسازی خطوط، تاسیسات و تجهیزات شبکه گازرسانی شهر تهران گفت: «شرکت گاز استان تهران با گرفتن مجوز لازم و انتخاب پیمانکار طرح را عملیاتی می‌کند و هزینه‌های اجرای آن نیز در بودجه سنواتی شرکت دیده شده است.

در ضمن به علت این که شهرداری از شورای شهر برای مقاوم‌سازی اعتبار دریافت می‌کند، شرکت گاز استان تهران نیز درخواست ۳۰میلیارد تومان اعتبار تا پایان امسال را داده است که دریافت آن منوط به تصویب شورای شهر است.»

حسین‌نیا در ادامه افزود: «براساس تفاهم‌نامه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و شرکت گاز استان تهران قرار است، جلساتی در سطوح کارشناسی و مدیریت تشکیل شود و کارشناسان در کارگروه‌های مختلف به شناسایی پروژه‌ها بپردازند.»