گروه صنعت و معدن- همزمان با آغاز دور جدید تغییرات در سطوح عالی وزارت صنایع و معادن، شکل جدیدی از ساختار اداری برای شرکت‌های فولاد رقم خورده است. این تغییرات که از بدنه نیروی انسانی آغاز شده، به دگرگونی در ساختار مدیریتی و تشکیلاتی منجر شده است. به‌طوری که از این پس، شرکت ملی فولاد تصمیم گیرنده اصلی غول‌های فولادی خواهد شد.گزارش خبرنگار ما حاکی است، به دنبال حضور محمدرضا نجم‌السادات مدیر عامل قبلی شرکت فولاد خوزستان، در راس شرکت ملی فولاد، ریاست هیات‌مدیره شرکت‌های بزرگی همچون فولاد مبارکه و فولاد خوزستان را نیز در اختیار خواهد گرفت که این امر از نظر آگاهان و تحلیلگران به مفهوم، سپردن تصمیم‌های مدیریتی فولادسازان بزرگ به شرکت ملی فولاد و مدیر عامل جدید آن است.این در حالی است که طبق چارت سازمانی که در سال ۸۱ (تاسیس ایمیدرو) تدوین شده،‌ شرکت ملی فولاد یکی از هشت شرکت‌ اصلی و تابع سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران معرفی شده است. اما اکنون همین شرکت تابعه به عنوان تشکیلاتی موازی با ایمیدرو، در حال جان گرفتن است.

شرکت ملی فولاد تاکنون مدیریت شرکت‌های کوچکی همچون فولاد خراسان، آذربایجان، سنگ آهن سنگان و نیز ۸ طرح استانی فولاد را برعهده داشته، اما از این پس، شیوه مدیریتی همچون سال‌های پیش از تاسیس ایمیدرو خواهد شد، به گونه‌ای که اهرم نخست شرکت‌های دولتی فولاد در اختیار سکاندار شرکت ملی فولاد خواهد بود.

اکنون شرکت‌های باقیمانده از ۸ شرکت اصلی، همچون احداث صنعت، تهیه و تولید مواد معدنی و آلومینیوم ایران با اهمیت کمتری نسبت به فولاد، در ساختار سازمانی ایمیدرو، باقی مانده‌اند.البته در روزهای اخیر گفته شده بود که مدیران دو غول اصفهانی فولاد نیز در شرایطی به سمت استعفا پیش خواهند رفت، اما این مساله اندکی رنگ باخته و کماکان مدیران فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان، در پشت میز ریاستی خود، حضور دارند.

جانشینان احتمالی نجم‌السادات

بنابر شنیده‌های خبرنگار ما، از بهبهانی مدیرعامل شرکت ام.ام.ای، دشت بزرگی مدیرعامل فولاد خراسان، امین‌فر مدیر طرح‌های توسعه شرکت ملی فولاد و شریفی معاون بهره‌برداری فولاد خوزستان به عنوان جانشینان احتمالی نجم‌السادات در پست مدیر عاملی فولاد خوزستان نام برده می‌شود. در این شرایط البته باید تعدادی شرکت بزرگ معدنی و صنایع معدنی در وزارت صنایع و معادن را در لیست انتظار برای تغییر مدیریتی،‌ جاداد. این تغییرات در هفته‌ها و ماه‌های آینده، رخ خواهد داد.