فارس- مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز گفت: برای همه کشورهای اتحادیه اروپا در مرز ایران و ترکیه فرمول قیمت مشابهی درنظر گرفته شده و مشتریان، مسوول پرداخت هزینه ترانزیت و حمل و نقل گاز بر اساس مقصد نهایی خواهند بود. به گزارش روابط عمومی شرکت ملی صادرات گاز ایران،‌ سیدرضا کسایی‌زاده در خصوص دستاوردهای نخستین نشست وزارتی مجمع جهانی انرژی (IEF) و اتحادیه بین‌المللی گاز (IGU) اظهار داشت: در این نشست بر ساخت خطوط اصلی هفتم و نهم گاز ایران به منظور صادرات گاز کشور به اروپا و آسیا تاکید شد.

کسایی‌زاده در خصوص صادرات گاز ایران به اروپا گفت: خط لوله اصلی انتقال گاز از میدان پارس جنوبی به مرز ترکیه (IGAT-۹) در دست ساخت است و این خط لوله بر اساس نیازهای مشتریان مختلف به مسیر نهایی ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به توافق‌نامه اخیر بین ایران و ترکیه برای انتقال گاز ایران از خاک ترکیه به کشورهای اتحادیه اروپا تاکید کرد: برای همه کشورهای اتحادیه اروپا در مرز ایران و ترکیه فرمول قیمت مشابهی خواهیم داشت. به این ترتیب مشتریان مسوول پرداخت هزینه ترانزیت و حمل و نقل گاز بر اساس مقصد نهایی خواهند بود.

وی با توصیف مرز ایران و ترکیه به عنوان هاب آینده برای بازار گاز یادآور شد: تولیدکنندگان دیگر گاز در این منطقه می‌توانند از زیر بنای موجود در این هاب منتفع شوند.