گروه صنعت و معدن- معاون وزیر صنایع و معادن از افزایش ۶۰درصدی ایمنی در معادن خبر داد. محمدمسعود سمیعی‌نژاد که در غیاب وزیر صنایع و معادن سخنران عالیرتبه وزارتخانه در همایش بود، افزود: در پایان برنامه سوم توسعه به ازای هر شش میلیون تن تولید، یک‌فوتی در معادن داشتیم که امروزه به ازای هر ۱۰ میلیون تن، به یک نفر فوتی رسیده‌ایم که بیانگر افزایش ۶۰درصدی ایمنی در معادن است. وی با بیان این که در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی و کاهش تصدی‌گری دولت باید به بخش ایمنی هم توجه بیشتری شده و شاخص‌های HSE (ایمنی، بهداشت، محیط زیست) در معادن بهبود یابد، خاطرنشان کرد: امروزه بیشتر حوادث رخ داده در معادن ناشی از عدم مدیریت‌ لازم در کاهش ریسک در معادن است.

همچنین اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با بیان این‌که برنامه‌ریزی برای ایمنی معادن شامل ارزیابی خطر، آموزش، انگیزش، مدیریت ایمنی و فرهنگ ایمنی است، افزود: برگزاری مانورهایی در زمینه ایمنی در معادن روباز با حضور کارشناسان سایر کشورها و مانورهای اطفای حریق در معادن روباز از جمله اقدامات ایمنی انجام شده در معادن بوده است.

وی تصریح کرد: سطح اطلاعات حوادث ایمنی معادن به صورت اینترنتی از سال ۱۳۸۲ و استفاده از فناوری نوین در عرصه معدن‌کاری زیرزمینی از دیگر اقدامات انجام شده در بخش ایمنی بوده است.