گروه انرژی- به دنبال اعلام خبر فروش پانصدمیلیارد تومان اوراق مشارکت با نرخ سود ۱۸ درصد از سوی وزیر نیرو، مقامات آگاه در گفت‌وگویی با خبرنگاران دنیای اقتصاد از افزایش فروش این اوراق تا سقف یک تریلیون تومان برای توسعه منابع آب و برق خبر می‌دهد.

در همین رابطه یک منبع آگاه به خبرنگار ما گفت: امروز (چهارشنبه) قرار است، تکلیف این اوراق در بانک مرکزی مشخص شود. این در حالی است که وزیر نیرو از قطعی بودن انتشار ۵۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت (برای سدسازی) در نیمه نخست آذرماه خبر می‌دهد، با این‌حال منابع آگاه می‌گویند، احتمال تغییر ارقام وجود دارد، چرا که مواردی مثل نرخ سود مشارکت، رقم عرضه اوراق، نحوه بازخرید و... پیشنهادهایی هستند که وزارت نیرو داده و هنوز به نقطه قطعی نرسیدند. اگرچه به نظر می‌رسد، مدت زمان این اوراق، ۴ ساله تعیین شده باشد.

این منبع آگاه تصریح کرد: امروز (چهارشنبه) قرار است تمامی این مسائل در بانک مرکزی مشخص شود.

وی در عین حال در برابر این موضوع که چگونه تصمیم به افزایش نرخ سود اوراق مشارکت گرفته شد، گفت: اکنون تمامی بانک‌ها در تبلیغات خود نرخ سود ۱۸ و ۱۹درصدی را اعلام می‌کنند. بنابراین ما نمی‌توانیم کمتر از این ارقام را برای خریداران منظور کنیم در غیر این‌صورت انگیزه کافی برای خریداران ایجاد نخواهد شد. اکنون وزارت نیرو هم باید برای فروش اوراق مشارکت جذابیت کافی ایجاد کند.

پیش‌تر اوراق مشارکت توسط وزارتخانه‌های مختلف با نرخ سود ۵/۱۵درصدی عرضه می‌شد که این امر به دلیل تناقض با سود مشارکت بخش‌های دیگر (بانک‌ها و موسسات مالی)، انگیزه کافی نزد خریداران ایجاد نمی‌کرد و تنها بانک‌ها بودند که در قالب مشتری - از پیش تعریف شده - اوراق مشارکت ظاهر می‌شدند.

۲ نوبت برای وزارت نیرو

از سوی دیگر معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به فروش یک‌هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت از سوی وزارت نیرو اظهار داشت: این وزارتخانه در سال جاری مقرر کرده است معادل یک‌هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کند و در اختیار متقاضیان قرار دهد.

عباس علی‌آبادی با اشاره به اینکه این اوراق به دو بخش تقسیم شده است، ادامه داد: ۵۰۰میلیارد تومان از این اوراق مربوط به سازمان توسعه برق ایران است و به منظور ساخت، و تکمیل نیروگاه‌ها فروخته خواهد شد.

۵۰۰میلیارد تومان دیگر نیز مربوط به شرکت توسعه آب و نیروی ایران می‌شود که علی‌آبادی معتقد است این اوراق تمام مراحل اداری خود را پشت‌سر گذاشته است و پیش از نیمه نخست آبان‌ماه در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت. وی در رابطه با زمان واگذاری اوراق مربوط به سازمان توسعه برق ایران تصریح کرد: «هنوز بخشی از مراحل عرضه این اوراق باقی مانده و با توجه به زمانی که برای اتمام این مراحل مورد نیاز است، به نظر می‌رسد این اوراق در دی‌ماه سال جاری عرضه شوند.»

علی‌آبادی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر این که درآمدهای حاصل از اعطای این اوراق در چه بخش‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاطر نشان کرد: «سدهایی مثل گتوند و کارون ۴ در اولویت نخست و سدهایی همچون سیمره، رودبار لرستان و بختیاری نیز در اولویت‌های بعدی استفاده از درآمدهای حاصل از فروش اوراق خواهند بود.»

اگر من بودم می‌خریدم

وی با بیان این که این اوراق بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، گفت: اگر من هم (سرمایه‌گذار) بودم، این اوراق را می‌خریدم.

معاون وزیر نیرو از سود ۱۸ درصدی اوراق مشارکت وزارت نیرو خبر داد و گفت: این اوراق معاف از مالیات بوده و قابلیت بازخرید را نیز دارند.

«حسن علیزاده» مشاور وزیر نیرو نیز با اشاره به بانک‌های عامل واگذاری این اوراق گفت: «بانک‌های ملی، تجارت و صادرات اوراق مشارکت وزارت نیرو را واگذار خواهند کرد.

وزیر نیرو پیش از این از فروش ۵۰۰‌میلیارد تومان اوراق مشارکت با نرخ سود ۱۸‌درصد برای تامین مالی پروژه‌های وزارت نیرو در نیمه دوم آذر ماه سال‌جاری خبر داد.

«پرویز فتاح»، در جمع خبرنگاران در مورد انتشار اوراق مشارکت برای تامین مالی طرح‌های وزارت نیرو گفت: مجوزی را برای انتشار اوراق مشارکت در بخش‌های آب و برق از دولت گرفتیم که البته تعهدات مربوط به بازپرداخت این اوراق مشارکت توسط خود وزارتخانه صورت گرفته است.

وزیر نیرو اظهارداشت: به نظر می‌رسد که اوراق مشارکت بخش آب زودتر منتشر و فروخته شود و طبق زمان‌بندی قرار است که در نیمه دوم آذرماه ۵۰۰‌میلیارد تومان اوراق مشارکت با نرخ سود ۱۸‌درصد از سوی بانک عامل به فروش برسد.

فتاح تصریح کرد: این امر در دولت تصویب و مراحل آن طی شده ولی طبق نوبت بندی، بانک‌ها زمان انتشار را نیمه دوم آذر اعلام کرده‌‌اند که پس از اتمام مراحل فروش اوراق مشارکت بخش آب، امیدواریم ۵۰۰‌میلیارد تومان دیگر نیز برای بخش برق و توسعه نیروگاه‌ها بتوانیم به فروش برسانیم.