وزیر صنایع: گاه خطا رفتیم

گروه صنعت و معدن - وزیر صنایع‌و‌معادن گفت: در برخی از بخش‌های صنعتی راه را به خطا رفته‌ایم؛ چراکه نمی‌دانستیم چه کالایی و با چه کیفیتی باید تولید کنیم.علی‌اکبر محرابیان تصریح کرد: وارد بسیاری از صنایع شدیم که مزیت نسبی در آن نداریم، اما با انبوهی از تولید مواجه شده‌ایم. محرابیان در عین حال، وجود بحران در صنعت را رد کرد و رشد این بخش را مایه افتخار دولت نهم خواند.وی گفت: رشد صنعت‌و‌معدن در سال گذشته به ترتیب به ۸/۱۰ و ۷/۱۷درصد رسید. به گزارش خبرنگار ما، آمار مقدماتی بانک مرکزی که در اواخر مردادماه اعلام شد، رشد بخش صنعت را ۳/۸درصد و معدن را ۷/۱۷درصد اعلام کرد. در آن گزارش رشد «گروه صنایع‌و‌معادن» که در بر گیرنده رشد مسکن و انرژی نیز است، ۸/۱۰درصد عنوان شده است. مسکن در سال گذشته نیمی از ارزش افزوده این گروه را در اختیار داشت. وزیر نیرو: چه کسی دل به دریا می‌زند؟

تمام مراحل واگذاری نیروگاه‌ها انجام شده و آماده واگذاری هستند و امیدواریم در این چند ماه باقی مانده از سال جاری این واگذاری‌ها انجام شود.پرویز فتاح افزود: سوالات زیادی از سوی بخش خصوصی برای این خرید مطرح است که برای واگذاری نیروگاه‌ها باید به همه این سوالات پاسخ داده شود. وی اظهار داشت: هر نیروگاه به طور متوسط ۴۰۰‌میلیارد تومان ارزش دارد که یکی از سوالات وزارت نیرو این است که کدام بخش خصوصی توانایی خرید این نیروگاه‌ها را خواهد داشت.فتاح تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون اکثر این سوالات پاسخ داده شده است ولی باید این نکته را در نظر داشت،کسی که می‌خواهد برای اولین بار دل به دریا بزند راه سختی را درپیش رو دارد.

وزیر نفت: رکورد تولید گاز شکست

طی ۱۰ تا ۱۵ روز آینده گاز ترش وارد سیستم شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۰ پارس جنوبی می‌شود که پس از گذشت چند روز استانداردهای مقبول گاز حاصل خواهد شد و پس از آن نیز‌ ترین (بخش) ۲ وارد مدار فعالیت می‌شود.به گزارش خبرگزاری‌ها، غلامحسین نوذری، وزیرنفت در بازدید از مراحل پیشرفت فازهای ۹ و ۱۰ افزود: پیش‌بینی می‌شود پالایشگاه فاز ۱۰ پیش از زمستان به بهره‌برداری برسد. وزیر نفت همچنین پیشرفت بخش دریایی فاز ۷ پارس جنوبی را رضایت‌بخش عنوان کرد و افزود: گاز این فاز حداکثر تا ۲۰ آذر امسال به مدار تولید می‌آید. وی ادامه داد: با تامین کالاهای موردنیاز ظرف دو هفته چاه‌های فاز ۹ تکمیل خواهد شد. نوذری از انتقال سکوی دریایی فاز ۸ از بوشهر به دریا تا آخرماه دسامبر خبر داد.وی با اشاره به میزان فعلی تولید گاز در کشور اظهار داشت: روز چهارشنبه گذشته میزان گاز تولیدی کشور به ۴۸۰میلیون مترمکعب در روز رسید و رکورد تازه‌ای را ثبت کرد.وی همچنین عنوان کرد که هیچ برنامه‌ای برای کاهش سهمیه‌های بنزین در فصل زمستان در دستور کار قرار ندارد.