گروه انرژی- تفاهم نامه توسعه همکاری‌های بخش انرژی شامل توسعه فازهای پارس جنوبی، ترانزیت گاز و ایجاد خط لوله عسلویه، مرز بازرگان به ارزش ۲میلیارد دلار باحضور غلام حسین نوذری، وزیر نفت و حلمی گولر، وزیر انرژی ترکیه در تهران امضا شد. به گزارش خبرگزاری‌ها این تفاهم نامه با تشکیل گروه‌های کاری، تعیین قیمت گاز و حجم سرمایه‌گذاری در مدت یک سال آینده به قرارداد تبدیل و مفاد آن نهایی خواهد شد.

براساس این تفاهم نامه ترکیه توسعه فازهای ۲۲تا ۲۴ پارس جنوبی را با سرمایه‌گذاری خود برعهده می‌گیرد که پس از به نتیجه رسیدن، ۵۰درصد گاز تولیدی به ترک‌ها فروخته‌ خواهد شد.

غلام حسین نوذری، وزیر نفت در این مورد اظهار داشت: «مدل سرمایه‌گذاری ترکیه درتوسعه مراحل ۲۲ تا۲۴ میدان گازی پارس جنوبی بیع متقابل است و سرمایه‌گذاری و احداث خط لوله نهم سراسری گاز

به صورت مشارکتی با تشکیل شرکتی انجام می‌شود.»

وی قرارداد موجود گازی بین ایران و ترکیه را صادرات میانگین روزانه ۲۷ میلیون مترمکعب گاز اعلام کرد که متناسب با زمان‌های مختلف در سال انجام می‌شود و از آنجا که ترکیه در انتهای خط انتقال گاز در آن منطقه از کشور است در مواقعی با کاهش دریافت گاز مواجه می‌شود.

به گفته وزیر نفت، با احداث خط لوله نهم سراسری از عسلویه تا مرز ترکیه که هیچ انشعابی در داخل کشور نخواهد داشت زمینه ارسال گاز مورد نیاز ترکیه و همچنین گاز مورد نیاز انتقال به اروپا فراهم می‌شود.

وی اجازه ترانزیت گاز ایران به اروپا از مسیر ترکیه را یکی از مفاد مهم تفاهم نامه امضا شده با ترکیه عنوان کرد و افزود: بدین ترتیب زمینه انتقال سالانه ۳۵‌میلیارد مترمکعب گاز ایران به اروپا فراهم خواهد شد.

وزیر نفت همچنین تصریح کرد: براساس تفاهم‌نامه امضا شده به ترکیه اجازه می‌دهیم از سرزمین ایران برای ترانزیت گاز ترکمنستان به مرز خود استفاده کند.

نوذری تولید گاز از سه مرحله ۲۲ تا ۲۴ توسعه میدان پارس جنوبی را ۴۶ میلیون مترمکعب در روز اعلام کرد که نیمی از آن به ترکیه تحویل داده خواهد شد و بدین ترتیب مجموع صادرات گاز ایران به ترکیه با احتساب قرارداد فعلی به ۵۰‌میلیون مترمکعب در روز بالغ می شود.