برنا- ایران و ترکیه قصد دارند در یک طرح مشترک خط لوله صادراتی گاز طبیعی به طول ۱۸۰۰کیلومتر احداث کنند. غلامحسین نوذری، وزیر نفت در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات خود با حلمی گولر، وزیر انرژی ترکیه در تهران، گفت: یکی از محورهایی که در این نشست مشترک در مورد آن بحث و تبادل نظر شد، توسعه فازهای ۲۲، ۲۳و ۲۴ میدان گازی پارس جنوبی بوده است که امیدواریم در این رابطه هر چه زودتر به توافق نهایی دست پیدا کنیم.

وی همچنین درباره ساخت خط لوله صادرات گاز گفت: این خط لوله از پارس جنوبی آغاز و تا مرز بازرگان ادامه پیدا خواهد کرد که در صورت تفاهم این خط لوله انتقال گاز با مشارکت ترکیه ساخته خواهد شد.احداث خطوط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه و انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه از قلمرو ایران، از دیگر مباحث مورد مذاکره دو کشور ایران و ترکیه در بخش انرژی است.

برخی منابع خارجی نیز دیروز به نقل از یک مقام ارشد ترکیه اعلام کرد که آنکارا از ایران خواسته است صادرات گاز طبیعی به ترکیه را تا سطح ۸میلیارد مترمکعب افزایش دهد. ترکیه نزدیک به ۱۰میلیارد مترمکعب گاز از ایران وارد می‌کند.

همچنین یک مقام ارشد ترک در این باره به پرس تی.وی گفت: آنکارا از ایران خواسته که صادرات گاز طبیعی به ترکیه را تا سطح ۸ میلیارد متر مکعب افزایش دهد. منابع حاضر در وزارت انرژی ترکیه اعلام کردند که این کشور همچنین از ایران خواسته است گاز را با تخفیف در اختیار این کشور بگذارد تا سرمایه‌گذاری‌های لازم مورد نیاز در این بخش جبران شود. این منابع افزوده‌اند: وقتی به سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز در این بخش نگاه می‌کنیم و هزینه‌های ترانزیت و غیره را درنظر می‌گیریم، مشخص می‌شود که انتظار می‌رود چه تخفیفی ارائه شود؛ انتظار می‌رود این تخفیف حداقل بین ۵۰ تا ۱۰۰ دلار به‌ازای هر هزار متر مکعب باشد. به گفته منابع دولت ترکیه، این کشور هر هزار متر مکعب گاز ایران را به قیمتی بالغ بر ۳۰۰ دلار وارد می‌کند.