چالش بر سر تولید سیگار مارلبورو در ایران

گروه صنعت و معدن- در حالی که این روزها حمله برخی از رسانه‌ها به شرکت‌های خارجی در تهران که گفته می‌شود سرمایه‌گذاران اسرائیلی در این قبیل از شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، (نظیر نستله) شدت گرفته است، خبرگزاری فارس با پیگیری یک خط خبری از ارائه درخواست یک کارگزار ایرانی فروش سیگارهای خارجی برای واردات سیگار مارلبورو خبر می‌‌دهد.این خبرگزاری با انتشار گزارش خود با عنوان «مذاکره یک شرکت وابسته به رژیم صهیونیستی برای تولید سیگار در ایران» اعلام کرد: شرکت انتظار ایرانیان چندی پیش تقاضایی را به دولت ارائه داده است تا برای جلوگیری از قاچاق سیگار مارلبورو متعلق به شرکت فیلیپ موریس، از مجاری قانونی و تحت نظارت شرکت دخانیات ایران اقدام به واردات این سیگار کند. این شرکت همچنین اعلام آمادگی کرد برای تولید سیگار مارلبورو در ایران با شرکت فیلیپ موریس و شرکت دخانیات وارد مذاکره شود. شبهه‌ناک است

این در حالی است که براساس نامه مدیرعامل شرکت دخانیات به وزیر صنایع در خصوص اقدامات انجام شده برای مذاکره با شرکت انتظار ایرانیان تصریح شده است: شرکت دخانیات پیشتر نیز برای سازمان بخشی واردات سیگار، تولید مشترک محصولات وارداتی و فروش انواع سیگارت‌هایی که زمانی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شد، مذاکراتی را با شرکت ذرین تجارت خاورمیانه نماینده شرکت فیلیپ موریس انجام داده بود که منجر به تنظیم تفاهمنامه بین دخانیات و شرکت مزبور شد، ولی با اعلام مشکوک بودن و شبهه ناک بودن موضوع و مشخص شدن اینکه شرکت فیلیپ موریس با شبکه‌های صهیونیستی ارتباط دارد سبب توقف توافق نامه مورد اشاره توسط هیات‌مدیره شرکت دخانیات شد. بنابر گزارش فارس، مدیران شرکت انتظار ایرانیان مذاکرات و نامه‌نگاری‌های متعددی را با برخی مسوولان دولتی انجام داده‌اند تا آنها را به امضای قرارداد با این شرکت که بنابر نامه مدیرعامل شرکت دخانیات وابسته به رژیم صهیونیستی است متقاعد کنند، ولی از آنجایی که مسوولان دولتی خود واقف به ماجرای مشکوک بودن شرکت فیلیپ موریس در سهامداری شبکه‌های صهیونیستی در این شرکت بودند، زیر بار این نامه‌نگاری‌ها نرفته و حاضر به همکاری با شرکت انتظار ایرانیان نشدند. سید حسن موسوی رییس هیات‌مدیره شرکت انتظار ایرانیان در حال حاضر مشاور عالی رحیم مشائی رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سازمان مطالعات ملی جهانی شدن است. اندکی بعد از انتشار این خبر، دیروز فارس که ظاهرا راهبردهای خبری همسو با دولت را اتخاذ می‌کند مصاحبه پوششی خود درباره مارلبورو را با مدیرعامل دخانیات روی تلکس قرار داد.

آمریکایی با اسرائیلی

مدیرعامل شرکت دخانیات به این خبرگزاری گفت که ماهیت شرکت‌ تولیدکننده سیگار مارلبورو آمریکایی است و پشت این تولید جریانات پیچیده‌ای وجود دارد. محمود ابطحی اظهار داشت: تاکنون مجوزی برای واردات رسمی سیگار مارلبورو به کشور صادر نشده و تا زمانی که ابهامات موجود برطرف نشود، مجوزی برای این کار صادر نخواهد شد. وی با بیان اینکه هم اکنون سیگار مارلبورو از طریق شرکت مادر تولیدکننده به ایران قاچاق می‌شود، تصریح کرد: تا زمانی که این شرکت حاضر به رعایت قوانین مدنظر ما نباشد و تمام منافع ایران را به عنوان مشتری و شرایط خود در نظر نگیرد، مجوزی برای واردات رسمی سیگار مارلبورو صادر نخواهد شد. وی تصریح کرد: افراد زیادی خواستار واردات رسمی سیگار مارلبورو به کشور هستند و ما در صورتی با آنها مذاکره خواهیم کرد که قوانین مورد نظرمان را قبول داشته باشند.

به سراغ ما آمده‌اند

ابطحی افزود: نمایندگان اینگونه شرکت‌ها به سراغ ما آمده‌اند، ولی ما با آنها مذاکره‌ای نداشته‌ایم. وی ادامه داد: شرکت انتظار ایرانیان نیز برای واردات سیگار مارلبورو پیشنهاد کتبی خود را به شرکت دخانیات ارائه داده که این موضوع به نتیجه نرسیده است. وی با تاکید بر اینکه شرکت دخانیات تمایلی به مذاکره با شرکت فیلیپ موریس ندارد، گفت: سعی داریم با اتخاذ یکسری تشویق‌ها، قاچاق سیگار مارلبورو را مهار کنیم.

سهم ۳۴درصد مارلبورو از قاچاق

به گفته وی سهم مارلبورو در سیگارهای قاچاق موجود در کشور بین ۳۰ تا ۳۴ درصد است. وی با تاکید بر لزوم توجه به جنبه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تولید سیگار مارلبورو در کشور تصریح کرد:‌شرکت انتظار ایرانیان به طور کتبی خواستار واردات رسمی این سیگار شده و ما نیز از مسولان این شرکت خواسته‌ایم سوابق خود را بصورت مکتوب ارائه دهد تا به این ترتیب نقش شرکت فیلیپ موریس مشخص شود.

او، با ما سال‌هاست که آشناست

وی ادامه داد: خانم لاهوتی به عنوان مدیرعامل شرکت انتظار ایرانیان طرف مذاکره شرکت دخانیات است که یکی از عاملان صنعتی طرف همکاری با ما طی سال‌های اخیر محسوب می‌شود. ابطحی ادامه داد: سیاست‌های کلی شرکت دخانیات این است که نیاز کشور به همه سیگارها از طریق واردات قانونی و رسمی تامین ‌شود، ولی در خصوص سیگار مارلبورو تاکنون رفتار درستی را از سوی تولیدکننده آن شاهد نبوده‌ایم که بر اساس آن به واردات رسمی اقدام کنیم.

به‌طور رسمی مذاکره نکنید

پس از مدیرعامل دخانیات، این خبرگزاری‌ به سراغ رییس کمیسیون انرژی مجلس رفت.وی هم گفت: مذاکرات قبلی برای تولید و واردات سیگار مارلبورو به دلیل اینکه به صلاح کشور نبود، متوقف شد. حمیدرضا کاتوزیان درباره واردات و تولید سیگار مارلبورو و مذاکره با شرکت فیلیپ موریس گفت: تاکنون چندین نفر خواستار واردات سیگار مارلبورو به کشور بوده‌اند، ولی باتوجه به اینکه سیگار مارلبورو توسط شرکت فیلیپ موریس تولید می‌شود و این شرکت کمک‌هایی را به رژیم صهیونیستی داشته ‌است، مدیرعامل قبلی دخانیات استعلام‌هایی را از وزارت اطلاعات انجام داد که آنها اعلام کردند به صلاح کشور نیست که به طور رسمی با این شرکت خارجی وارد مذاکره شویم.

الراشدین کیست؟

وی با بیان اینکه درحال حاضر سیگار مارلبورو به صورت قاچاق و از طریق امارات به کشور وارد می‌شود، گفت: واردکننده اصلی این سیگار شرکت الراشدین است و برخی عوامل سیگار مارلبورو را به ایران قاچاق می‌کنند.