گروه صنعت و معدن- ترخیص ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی که از پرداخت «حقوق ورودی» معاف هستند، با صدور چک نیز انجام می‌شود. این چک معادل ارزش مالیات بر ارزش افزوده کالای وارد شده خواهد بود. حداقل حقوق ورودی کالا به کشور طبق بخشی از مفاد قانون مالیات بر ارزش افزوده، ۴درصد تعیین شده است. در این میان طبق مصوبه شورای انقلاب ورود برخی از ماشین‌آلات و تجهیزات خطوط تولید از پرداخت عوارض فوق معاف است.

اکنون صورتجلسه‌ای بین وزارت صنایع و معادن و سازمان امور مالیاتی امضا شده که مشمولان ورود این نوع ماشین‌آلات، می‌توانند واردات بر ارزش افزوده خود را (غیرنقدی) و به صورت چک پرداخت کنند.

به گفته «علی‌اصغر رمزی»، مدیرکل امور اقتصادی وزارت صنایع و معادن، براساس بخشنامه یاد شده، ‌سازمان امور مالیاتی پس از رسیدگی اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده مودی واردکننده، در صورت رعایت ضوابط قانونی توسط مودی، مطابق ماده ۱۷ این قانون، برای ارائه تاییدیه به منظور استرداد چک اقدام خواهد کرد. به گفته رمزی، در صورت عدم رعایت ضوابط قانونی، سازمان امور مالیاتی طی نامه‌ای به گمرک، وصول سند مربوطه را به نفع حساب وصولی مالیات بر ارزش افزوده و عوارض گمرک، درخواست خواهد کرد.