گروه صنعت‌و‌معدن - بزرگ‌ترین شرکت فولادسازی شیلی از سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری برای دو برابر کردن تولید سنگ‌آهن چشم‌پوشی کرد. شرکت Cap-SA به سبب نگرانی‌های موجود و ترس از اینکه رکود جهانی به کاهش بیش از بیش تقاضای سنگ‌آهن بینجامد، از این برنامه خود صرف‌نظر کرد. به گزارش شبکه اقتصادی بلومبرگ، مدیر اجرایی آن شرکت که به مکزیکو سفر کرده بود، اظهار داشت: پروژه فعلی برای دو برابر شدن (رسیدن به ظرفیت ۱۶ میلیون تنی) از ظرفیت لازم برخوردار است، اما اکنون امکان اجرای آن وجود ندارد.

مکزیک و برزیل

تعویق در این پروژه زمانی صورت گرفت که آرسلور میتال بزرگ‌ترین شرکت فولادسازی جهان اعلام کرد که برنامه‌های توسعه‌ای خود را مورد بازنگری قرار می‌دهد. پس از این غول فولادی، واله برزیل نیز تصمیم به کاهش ۳۰میلیون تنی تولید سنگ‌آهن گرفت.

در حوزه آمریکای لاتین، مکزیک نیز به جمع کشورهایی پیوست که برنامه کاهش تولید را در اولویت گذاشته‌اند. این کشور خبر از تعطیل کردن یک کارخانه فولاد داده است.

شرکت Cap شیلی که در سانتیاگو واقع شده بیشتر انتظار داشت، با فروش ۵۵۰ میلیون از سهامش برای اجرای طرح توسعه فولادسازی بخشی از اعتبار مورد نیاز را تامین کند و مابقی را نیز از اعتبارات داخلی شرکت تهیه کند.

جی.می چارلز مدیر اجرایی این شرکت در عین حال گفته است: «اعتقاد ندارم، که توسعه با تاخیر زیادی همراه باشد؛ چرا که به زودی تغییرات مثبتی را در قیمت فلزات شاهد خواهیم بود و احتمالا در نخستین فصل از سال ۲۰۰۹ میلادی پروژه را از سر خواهد گرفت.» با این حال باید یادآور شد، ارزش سهام شرکت Cap در سال جاری با افت ۴۶درصدی مواجه شده است.