مهر- مدیر گروه تعرفه دفتر بهبود بهره وری و اقتصاد انرژی وزارت نیرو گفت: ۴۵‌درصد مشترکان صنعت برق که ۷۰‌درصد مصرف بخش خانگی را به خود اختصاص می‌دهند، به صورت پلکانی مشمول افزایش قیمت برق می‌شوند. مریم مشهودی درخصوص الگوی مصرف برق و مدیریت آن در بخش خانگی گفت: برای مناطق غیرگرمسیر در ماه‌های غیرگرم، معیار مصرف برق ۲۰۰ کیلووات ساعت و در ماه‌های گرم ۳۰۰ کیلووات ساعت است، طبق آمار مصارف.

وی متوسط نرخ فروش یک کیلووات ساعت برق در سال ۸۷ در بخش خانگی را ۱۳۰ ریال عنوان و تصریح کرد: این درحالی است که متوسط نرخ آزاد برق بر اساس مصوبه هیات وزیران به ازای هر کیلووات ساعت ۷۲۱ ریال تعیین شده، ضمن اینکه متوسط هزینه تمام شده برق بخش مصرف خانگی بیش از ۷۲۱ ریال است. مشهودی ادامه داد: ناچیز بودن بهای برق در بخش خانگی سبب رشد فزاینده مصرف آن در سال‌های اخیر شده که البته بخش عمده افزایش مقدار متوسط سرانه مصرف برق در این بخش به دلیل استفاده از لوازم برقی است، این درحالی است که مطابق آمارها روش رشد مصرف برق از سال ۷۸ تا ۸۲ یکنواخت و افزایش اندکی داشته است سال ۸۳ رشد منفی شده و از سال ۸۳ تا ۸۵ که تعرفه برق خانگی براساس الزام قانون تثبیت قیمت‌ها ثابت بوده، افزایش چشمگیری داشته است.

وی نادرست بودن نظام قیمت‌گذاری برق را یکی از دلایل رشد بی‌رویه مصرف برق در بخش خانگی دانست و اظهار داشت: به استناد قانون بودجه سال ۸۶ وزارت نیرو مکلف شد برای مصارف خانگی الگوی مصرف تعیین کند، بر این اساس تعرفه برق مصارف خانگی در سال گذشته به گونه ای تدوین شد که بهای برق مشترکینی که ماهانه طبق الگوی تعیین شده مصرف می‌کنند، مشمول افزایش نرخ نشده و بهای برق مصرفی آنها مطابق تعرفه برق سال ۸۳ محاسبه گردد.

این مقام مسوول در وزارت نیرو یادآور شد: از سوی دیگر، مشترکانی که بیش از معیار تعیین شده برق مصرف می‌کنند، غیر از بهای انرژی به صورت پلکانی مشمول پرداخت بهای مازاد بر الگوی مصرف نیز می‌شوند؛ هرچند با تغییراتی که در تعرفه برق خانگی حاصل شده هنوز متوسط نرخ فروش ۶/۱ متوسط هزینه تمام شده برق است، اما واقعیت این است که شیوه مصرف مشترکان خانگی بهبود یافته و نرخ رشد مصرف در سال ۸۶ منفی بوده است.