گروه انرژی- پس از آنکه بازار نفت به تصمیم اوپک مبنی بر کاهش تولید ۵/۱میلیون بشکه‌ای نفت خام در روز واکنش معکوس نشان داد، رییس اوپک، شکیب خلیل از برگزاری یک جلسه اضطراری دیگر در صورت تداوم کاهش قیمت نفت خبر داد. برخی منابع از درخواست برخی از اعضای اوپک مبنی بر کاهش ۲ تا ۴میلیون بشکه‌ای از تولید نفت خبر دادند که پیشنهاد ایران در این خصوص کاهش دو میلیون بشکه‌ای سقف اوپک بود.

با این حال با تصویب وزرای نفت کشورهای عضو اوپک سقف تولید روزانه این سازمان ۵/۱میلیون بشکه از اول نوامبر کاهش می‌یابد. سقف تولید روزانه اوپک در حالی از ۲۸میلیون و ۸۰۰هزار بشکه به ۲۷میلیون و ۳۰۰هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد که سهم ایران از این کاهش روزانه ۱۹۹هزار بشکه در روز خواهد بود.

در همین حال غلامحسین نوذری، وزیر نفت با اشاره به تصمیم اوپک مبنی بر کاهش ۵/۱میلیون بشکه‌ای گفت: امیدواریم تصمیم اوپک موجب تعادل در بازارهای جهانی نفت شود.در همین حال یک کارشناس نفتی می‌گوید: «اوپک از پتانسیل بالایی برای تاثیرگذاری بر قیمت نفت برخوردار است و استفاده مناسب از این پتانسیل به اتحاد و انضباط اعضای این سازمان بستگی دارد.

به گزارش مهر، مهران امیرمعینی، معاون پژوهش مرکز مطالعات بین‌المللی انرژی اظهار داشت: زمانی که قیمت نفت در سطح بالایی قرار دارد اعضای اوپک انسجام و اتحاد خود را از دست می‌دهند و سهمیه‌های اعمال شده را رعایت نمی‌کنند.

وی افزود: در شرایط کنونی اعضای اوپک باید به یک اجماع برای تعیین قیمت نفت و در اختیار گرفتن نبض بازار برسند که این امر به اتحاد میان همه اعضا نیاز دارد.

وی با بیان اینکه اعضای اوپک باید سهمیه‌های تعیین شده را رعایت کنند، اضافه کرد: اینکه اعضای این سازمان دور هم جمع شوند و از کاهش سطح تولید حمایت کنند کافی نیست و تولید براساس سهمیه‌های تعیین شده اصلی است که نباید فراموش شود.