تهران به‌دنبال شریک راهبردی جدید در آمریکای جنوبی

عکس: ایسنا

ایران و اکوادور برای تقویت و تعمیق همکاری‌های خود در صنایع انرژی توافق‌نامه امضا کردند.

براساس این موافقتنامه، ایران به آموزش کارکنان صنعت نفت اکوادور پرداخته و در بخش بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت اکوادور با ‌این کشور همکاری می‌کند. علاوه براین، هیات اکوادوری تفاهم‌نامه‌ای را نیز با وزارت صنایع و معادن ایران امضا کرده‌است که براساس آن ایران در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف معادن به اکوادور کمک خواهد کرد.

به‌گزارش خبرگزاری‌ها غلام‌حسین نوذری، وزیر نفت در مراسم امضای تفاهمنامه نفتی با اکوادور گفت: اکوادور با سابقه ۴۰ ساله تجربه بسیار خوبی در صنعت نفت دارد، ولی براساس این توافقنامه ما قصد آموزش فنی کارکنان صنعت نفت اکوادور را داریم و علاوه بر این، هم در بخش بالادستی مانند اکتشاف و تولید و هم در بخش پایین‌دستی مانند ساخت و تعمیر پالایشگاه‌ها و پتروشیمی به اکوادور کمک می‌کنیم. وزیر نفت اکوادور نیز در این مراسم گفت: ما دو موافقتنامه با دو وزیر ایران امضا کردیم که شامل موافقت برای همکاری در بخش صنایع و معادن و بخش نفت‌وگاز و پتروشیمی بوده است.

گالو چیریبوگا ادامه داد: انتظار می‌رود برای اجرایی کردن مفاد موجود در این توافق، در آینده‌ای نه چندان دور با ایجاد شرکت مشترک نفتی ایران و اکوادور همکاری‌های خود را توسعه دهیم.

وزیر نفت اکوادور در حاشیه امضای تفاهمنامه با وزیر نفت ایران گفت: قیمت مناسب نفت خام در بازار جهانی رقم ۱۱۰ تا ۱۲۰ دلار است که در اجلاس اخیر اوپک نیز مقرر شد با کاهش تولید به قیمت‌های مطلوب دست یابیم.وی در ادامه با اشاره به حضور تازه کشور اکوادور به سازمان اوپک و برنامه‌ریزی این کشور برای حضور موثر در این سازمان توضیح داد: به نظر من الحاق کشورمان به اوپک کمک بسیاری می‌کند. وی ذخیره نفت اکوادور را ۴‌میلیارد بشکه نفت خام ذکر کرد و گفت: در حال شناسایی ذخایر گاز هستیم و امیدواریم در خلیج گوآیاکی کشورمان بتوانیم به نتایج مناسبی دست یابیم.وزیر نفت و انرژی اکوادور در خصوص حضور متفاوت روسیه در اجلاس اخیر اوپک گفت: در آخرین جلسه سران اوپک به این نتیجه رسیدیم که روسیه را به اوپک ملحق کنیم. وی با تاکید بر اینکه هر میزان کشورهای بیشتری به اوپک اضافه شوند، سازمان اوپک نیز قوی‌تر خواهد شد، گفت: امیدواریم در آینده شاهد پیوستن سایر کشورهای آمریکای لاتین از جمله برزیل به اوپک باشیم.

کسب خبر بعد از افطار و اصرار

این برنامه ابتدا قرار بود ساعت ۱۹ شنبه شب آغاز شود و تا زمان افطار پایان یابد، اما آماده نبودن متن تفاهمنامه که باید به امضای دو وزیر می‌رسید، سبب شد که این برنامه به پس از افطار و به ساعت ۲۰ و ۳۹ دقیقه موکول شود. آماده‌کنندگان متن تفاهمنامه توجیه نبودند که باید یک نسخه از متن آماده شده در اختیار نمایندگان رسانه‌های ایرانی حاضر در مراسم قرار گیرد و در نهایت هم تن به این کار ندادند. در خاتمه خبرنگاران با اصرار برای برگزاری یک نشست مطبوعاتی مشترک توانستند در جریان کلیات این تفاهمنامه قرار گیرند.