خودگردانی صنایع با سوخت دوم

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی گفت: صنایع ۴ ماه از سال را با سوخت جایگزین گاز سپری کنند.

مهندس علیرضا معراجی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تامین گاز شهرک‌های صنعتی، تصریح کرد: طبق قرارداد، تامین گاز شهرک‌ها به مدت هشت ماه از سال در حیطه وظایف و تعهدات شرکت است و در قبال چهار ماه دیگر، شرکت مسوولیت و تعهدی نسبت به تامین گاز شهرک‌های صنعتی ندارد و در این صورت باید از سوخت دوم استفاده شود.

وی یادآور شد: تاکنون با تمام شهرک‌های صنعتی در این خصوص مکاتبه و اخطار لازم جهت پیش‌بینی سوخت زمستانی انجام شده است که سوخت دوم نظیر مازوت توسط شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تامین خواهد شد. معراجی در عین حال تاکید کرد که تا پایان سال تعرفه فروش گاز تغییر نخواهد کرد. «کرسنت» و تماس تلفنی وزیر از وین

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: مذاکرات ایران و امارات درباره مسائل مالی و قراردادی صادرات گاز میدان سلمان به امارات (قرارداد کرسنت) انجام و به دلیل دست نیافتن به توافق نهایی، به دور بعدی موکول شد.به گزارش شانا، سیف‌الله جشن‌ساز افزود: برای حضور یافتن در مذاکره با امارات، با وزیر نفت که برای حضور در یکصد و چهل و نهمین اجلاس اوپک به وین سفر کرده بود، تماس تلفنی گرفته شد و به دستور ایشان با هماهنگی دفتر رییس‌جمهوری، این مذاکرات انجام شد.

وی ادامه داد: علی کردان، وزیر کشور نیز در مذاکرات ایران با شرکت کرسنت حضور یافت.

«رب» چینی هم رسید

رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: براساس اعلام وزارت بازرگانی قیمت هر قوطی یک کیلویی رب، ۱۵۵۰تومان تعیین شده و هر کارخانه‌ای که بیشتر از قیمت مصوب بفروشد، جریمه می‌شود. احمد آزادمرد خاطرنشان کرد: هم‌اکنون رب گوجه‌فرنگی با حلب‌های بزرگی از چین وارد شده و در مشهد با هزینه‌های پایین بسته‌بندی شده و در بازار با قیمت‌‌های نازل به فروش می‌رسد.

۲ هزار مگاوات برق در کما

توفان سهمگینی با سرعت حدود ۱۰۰کیلومتر در ساعت که با بارش تگرگ همراه بود، باعث افتادگی تعدادی از دکل‌های خطوط انتقال، فوق توزیع و توزیع برق و پارگی سیم‌ها شد، به طوری که بخش وسیعی از شهر اهواز را در خاموشی فرو برد.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت توانیر، در پی وقوع توفان خوزستان و آسیب دیدن تاسیسات انتقال، فوق توزیع و توزیع برق بیش از ۲هزار مگاوات نیروی برق از مدار خارج شد.

کیمیاگری در «نفت»

معاون فن‌آوری و ارتباطات پژوهشگاه صنعت نفت گفت:‌ پیشینه تحقیقات صنعتی پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه توسعه صنایع نفت و حل مشکل عملیاتی به نیم قرن می‌رسد. به گزارش خبرگزاری موج صدرایی مهم‌ترین پروژه‌های انجام شده این پژوهشگاه در سه سال گذشته را دستیابی به بازیافت فلزات گران‌بها، تهیه شناسنامه برای چاه‌های نفت، تولید آسفالت گوگرد، تولید نانو ذرات آهن و ایجاد اولین بانک میکروبی بیوتکنولوژی نفت دنیا عنوان کرد.

شرکت آب و فاضلاب می‌گوید: ۱۰، ۲۰، ۳۰

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد شعار این شرکت گفت: این شعار ۱۰-۲۰-۳۰ نام دارد. در این شعار ۱۰ به معنای ۱۰درصد کاهش زیان و هدر رفت آب، ۲۰ به معنای ۲۰درصد افزایش نصب انشعابات و ۳۰ به معنای ۳۰درصد ارتقای پژوهش و آموزش است.

صرفه جویی ۲۲ هزار مگاواتی

با انجام ممیزی بیش از ۳هزار دستگاه ساختمان‌های دولتی در کشور می‌توان ۲۲‌هزار مگاوات ساعت برق در سال صرفه‌جویی کرد.

به گزارش سایت توانیر: مجموع کل ساختمان‌های عمومی کشور ۷۴۹هزار دستگاه است و برای جایگزینی لامپ‌های کم‌مصرف با لامپ‌های رشته‌ای به حدود ۱۰۵‌میلیون شعله لامپ کم مصرف نیاز است که با جایگزین کردن این تعداد لامپ، صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای در مصرف برق انجام خواهد شد.

پیشنهاد آذری‌ها در پی تعلل «صدرا»

مدیرعامل شرکت حفاری شمال گفت: به دلیل آماده نشدن شناورهای لنگرانداز و پشتیبانی سکوی ایران البرز از طرف شرکت صدرا، هم‌اکنون در حال شناسایی دو فروند شناور هستیم.

به گزارش موج، اصغر رفیعی با اشاره به اعلام آمادگی شرکتی از آذربایجان برای تامین دو فروند شناور یدک‌کش باقی مانده، اظهار داشت: در صورت تایید فنی کارشناسان، مقدمات انعقاد قرارداد با این شرکت انجام خواهد شد.

قفل‌های بانک مرکزی ۴۰درصد تورم دارد!

رییس خانه صنعت و معدن ایران گفت: ۴۰ درصد تورم فعلی در کشور ناشی از عملکرد بانک مرکزی در خصوص سه قفله کردن اعطای تسهیلات بانکی است. این پدیده تعطیلی واحدهای صنعتی را در پی داشته است.

«هادی غنیمی فرد» دیروز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در پاسخ به این سوال که آیا آماری در زمینه تعطیلی کارخانه‌ها دارید، بدون ذکر آمار گفت: به دلیل نبود یک انجمن مستقل آماری نمی‌توان به آمارهای موجود صحه گذاشت‌، اما افزایش چک‌های برگشتی و اقساط عقب افتاده فعالان اقتصادی یا موسسه‌ها همگی نشان از رکود در بخش تولید کشور دارد. رییس خانه صنعت و معدن ایران در ادامه گفت‌وگویش با ایرنا اظهار داشت: زیرا وقتی پول برای بخش تولید نباشد، محصول عرضه شده به بازار کم می‌شود و با توجه به افزایش تقاضا در بازار‌، قیمت کالاها افزایش می‌یابد و این امر سبب تشدید فشارهای تورمی در کشور می‌شود.

خرید قسطی انشعاب فاضلاب

مهر- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور اعلام کرد: وزارت نیرو برای گرایش مردم به سمت دریافت انشعاب‌های فاضلاب تسهیلاتی را فراهم کرده است. به نحوی که ارائه حق انشعاب فاضلاب به مردم را قسطی کرده است. مجید نامجو افزود: در برخی از مناطق کشور استقبال مردم کم است و آنها در مقابل دریافت انشعاب مقاومت می‌کنند.

وزیر نیرو می‌گوید:

افتتاح پروژه‌های بزرگ ملی تاثیر زیادی در کشور دارد

پرویز فتاح، وزیر نیرو با اشاره به اهداف مهم شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: باید در آینده شاهد افتتاح پروژه‌های بزرگ و ملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران چون سدهای گتوند، کارون ۴ و سیمره باشیم که مانند طرح‌های کرخه، مسجد سلیمان و کارون ۳ در کشور تاثیر زیادی خواهند داشت.

آنکارا: بدون ایران، هرگز

وزیر انرژی ترکیه تاکید کرد که پروژه نابوکو به طور حتم اجرا خواهد شد.

به گزارش ایسنا، ساخت خطوط انتقال گاز نابوکو که باید بدون گذر از روسیه و با گذر از آذربایجان، گرجستان، ترکیه، بلغارستان، رومانی، مجارستان، اتریش و احتمالا آلمان ساخته شود، قرار است اواخر سال ۲۰۱۰ میلادی آغاز شده و در سال ۲۰۱۳ پایان یابد.

هزینه این پروژه حدود ۳/۷میلیارد دلار برآورد می‌شود و انتظار می‌رود که ابتدا سالانه حدود ۸‌میلیارد متر مکعب گاز استخراجی در آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان از طریق آن منتقل شده و پس از آن به ۳۱‌میلیارد مترمکعب در سال افزایش یابد.

در عین حال کارشناسان تردید دارند که بتوان گاز کافی برای این پروژه را تامین کرد و معتقدند اجرای آن بدون حضور کشورهایی همچون ایران ممکن نیست.

گام اندونزی برای سرمایه‌گذاری در ایران

وزیر نفت اندونزی از تمایل این کشور برای گسترش همکاری‌ها با تهران و سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا، وی در گفت‌وگو با خبرنگاران به پتانسیل‌های بالای ایران اشاره کرده و افزود: دولت اندونزی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی این کشور راه را برای حضور در ایران هموار می‌کنند.