گروه انرژی- در حالی که مقامات مسوول در حوزه تولید برق آمارهای ۱۸ تا ۲۰درصد را برای میزان اتلاف برق در کشور بیان می‌کنند به یکباره مدیر گروه مرکز بررسی استراتژیک ریاست‌جمهوری می‌گوید: ۷۰درصد برق تولیدی کشور تلف می‌شود. «اسماعیل ساعی‌ور» در گفت‌وگو با «برنا» اظهار داشت: سه چهارم از برق تولیدی تا به دست مردم برسد هدر می‌رود. وی با اعلام این که از مرحله اولیه تولید برق تا توزیع آن شاهد هدرروی سه چهارمی این انرژی مهم هستیم، تلفات و هدرروی برق در شبکه‌های تولید، توزیع و انتقال را بالا خواند و گفت: به دلیل بالا بودن این آمار، اعداد و ارقام مختلفی از سوی مسوولان ذکر می‌شود.

مدیرگروه انرژی مرکز بررسی استراتژیک ریاست‌جمهوری رقم ۱۸درصدی هدرروی برق را رد کرد و آن را سه چهارم خواند.

«ساعی‌ور» خواستار کاهش هدرروی برق با استفاده از طرح‌های فوری شد.

فرسودگی تاسیسات و شبکه‌های برق و عدم نوسازی و سرمایه‌گذاری تجهیزات صنعت برق، فرسودگی تجهیزات نیروگاهی و کاهش راندمان آنها، انشعابات غیرمجاز از جمله دلایل هدرروی برق در ایران است.

اعلام نظر مدیر گروه انرژی مرکز بررسی استراتژیک ریاست‌جمهوری در خصوص میزان هدرروی برق در حالی است که «پرویز فتاح - وزیر نیرو- در پاسخ به خبرنگار همین خبرگزاری مبنی بر رقم واقعی هدرروی برق گفت: هدرروی برق در کل شبکه برق کشور ۱۸ است.

وی گفت: به همت متخصصان ایرانی میزان هدرروی شبکه در سال گذشته ۷/۱درصد کاهش یافته و برای کاهش این میزان بین ۷/۱ تا ۲درصد در سال جاری نیز برنامه‌ریزی شده است.

فتاح گفت: ۴درصد از هدرروی ۱۸درصدی برق مربوط به انشعابات غیرمجاز است.

به گفته وی هم اکنون تعداد انشعابات غیرمجاز ۹۰۰هزار انشعاب است. اما «سید عماد حسینی» عضو کمیسیون انرژی مجلس هشتم میزان هدرروی برق را بین ۳۰ تا ۴۰درصد ذکر کرد و این وضعیت را غیرقابل قبول خواند.

وی در عین حال تصریح کرد: درصد واقعی هدرروی برق کشور هیچ گاه به شکل واقعی ذکر نمی‌شود.

حسینی با اعتقاد به اینکه این شرایط زیبنده کشور نیست، ادامه داد: هیچ سیاست راهبردی دقیقی در این زمینه وجود ندارد.

نماینده مجلس هشتم شورای اسلامی همچنین میزان هدرروی کل انرژی را بالا خواند و آن را نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و پیگیری مناسب دانست.

حسینی اظهار امیدواری کرد در اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، موضوع هدرروی انرژی نیز مورد توجه قرار گیرد.