گروه انرژی- غزاله طایفه:توان تولید نفت در کشور، توسعه میادین نفتی، تامین گاز در زمستان، مشارکت در تولید، مذاکرات خط لوله صلح، واردات گاز از ترکمنستان، اصلاح قیمت بنزین سوپر، زمزمه تغییر معاونان وزیر نفت در ۴ شرکت تابعه، وضعیت حضور دو شرکت شل و توتال در پارس جنوبی، اصلاح اساسنامه شرکت نفت و انتقال گاز ایران به اروپا از جمله محورهای صحبت‌های وزیر نفت در نشست خبری روز گذشته بود.غلامحسین نوذری، وزیر نفت با اشاره به بحران گاز در سال گذشته گفت: کاری که شرکت ملی گاز در زمستان سال گذشته برای مقابله با بحران گاز انجام داد بی‌سابقه بود. همکاران ما در این شرکت بدون توقف تلاش خود را برای تامین گاز انجام دادند. وی افزود: امسال نیز با هدف تامین گاز زمستان فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی به بهره‌برداری خواهند رسید.از آنجایی‌که شبکه گازی کشور به هم متصل است، بخشی از گاز را از فازهای ۹ و ۱۰ و بخشی دیگر را از فازهای ۶ و ۷ تامین می‌کنیم و بدین ترتیب روزانه ۵۰میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید کشور اضافه می‌شود.

مشایی نماینده رییس‌جمهور در خط صلح

نوذری در پاسخ به این سوال که آقای مشایی در مصاحبه با یک روزنامه هندی خود را رییس کارگروه مذاکره‌کننده در خصوص خط لوله صلح معرفی کرده‌اند و علاوه بر پذیرش تحویل گاز در مرز هند، اختلاف در مورد قیمت گاز را نیز بی‌اهمیت دانسته‌اند، گفت: از آنجایی‌که خط لوله صلح دارای ابعاد مختلفی است، کارگروهی تشکیل شد که در آن آقای حسین نقره‌کار شیرازی به عنوان نماینده وزیر نفت، آقای علیرضاشیخ عطار، نماینده وزیر امور خارجه و آقای رحیم‌ مشایی به عنوان نماینده رییس‌جمهور تعیین شدند. وی افزود: برای اینکه نتایج مذاکرات به صورت واضح در اختیار رییس‌جمهور قرار گیرد آقای مشایی به عنوان نماینده ایشان تعیین شدند و کسی به عنوان رییس این کارگروه تعیین نشده است.وی در مورد آخرین وضعیت مذاکرات در مورد خط لوله صلح گفت: نیاز به انرژی برای کشورهای همسایه یک نیاز واقعی است و علاقه‌مندی دو کشور هند و پاکستان به دلیل شرایط بین‌المللی و نزدیکی به ایران برای دریافت گاز تغییر نکرده است، اما برای نهایی شدن مذاکرات باید سه کشور با هم به توافق برسند. وی ادامه داد: همچنین در انجام مذاکرات منافع ملی نیز مدنظر قرار خواهد گرفت.

دور سوم مذاکره با ترکمن‌ها

وزیر نفت از انجام دور سوم مذاکره با ترکمنستان برای واردات گاز خبر داد و گفت: دو موضوع افزایش واردات گاز از ترکمنستان و قیمت گاز در این مذاکرات مطرح شده، ولی هنوز قیمت گاز نهایی نشده است.

مشارکت در تولید، خلاف قانون اساسی

روز یکشنبه سوم شهریور خبری روی تلکس خبرگزاری‌ها رفت، مبنی بر اینکه ایران در حال مذاکره با دو کشور چین و هند برای توسعه میادین نفتی در خزر به صورت مشارکت در تولید است که این موضوع از سوی وزیر نفت تکذیب شد. نوذری با بیان اینکه کمتر از ۱۰۰میلیون بشکه نفت در دنیا به صورت مشارکتی تولید می‌شود، گفت: بحث مشارکت در تولید در دنیا تقریبا محدود شده است ضمن اینکه ما براساس قانون اساسی مجاز به این کار نیستیم.

وضعیت شل و توتال

نوذری درخصوص حضور دو شرکت شل و توتال در پارس‌جنوبی گفت: فشارهای بین‌المللی روی حضور این شرکت‌ها در ایران بی‌تاثیر نبوده است، اما حضور آنها هنوز منتفی نشده است. ضمن اینکه ما کار توسعه این میدان را انجام می‌دهیم و به‌زودی مناقصه چند فاز دیگر پارس‌جنوبی نیز انجام می‌شود.

شایعه سازی نکنید

نوذری تغییر معاونان خود را در ۴ شرکت تابعه وزارت نفت رد کرد و گفت: بگذارید ثبات وزارتخانه حفظ شود و شایعه‌سازی نکنید.

اساسنامه همچنان معلق

وزیر نفت در مورد اساسنامه شرکت نفت گفت:اساسنامه شرکت نفت هنوز در دولت به جمع‌بندی نرسیده است و پس از بررسی نهایی به مجلس خواهد رفت.

وزارت نفت بدون قائم مقام

نوذری در مورد وضعیت قائم مقام وزارتخانه پس از انتصاب علی کردان به عنوان وزیر کشور گفت: بحث قائم مقامی در وزارت نفت منتفی است.

تغییر قیمت بنزین سوپر

نوذری در مورد تغییر قیمت بنزین سوپر گفت: تغییر قیمت بنزین سوپر در دستور کار است، اما هنوز نهایی نشده است. وی همچنین عنوان کرد که برنامه‌ای برای تغییر سهمیه‌بندی بنزین نداریم.

تعیین سقف اوپک

نوذری بحث جلوگیری از عرضه مازاد نفت به بازار را از جمله بحث‌‌های جلسه آتی اوپک دانست و گفت: باتوجه به روند نزولی قیمت نفت، اعضای اوپک جلوگیری از عرضه مازاد نفت به بازار را یکی از راه‌های کنترل قیمت می‌دانند.

نوذری در پایان توسعه همکاری‌های بین‌المللی با شرکت گاز پروم روسیه، مذاکره با ترکیه برای انتقال گاز به اروپا و تاسیس دفتر فروش نفت ایران در هند و چین در آینده را برای بازار نفت از جمله برنامه‌های وزارت نفت دانست.