گروه صنعت و معدن- هر روز شمار افرادی که تحت عنوان سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای مشارکت در اجرای طرح آمایش صنعت و معدن ابزار تمایل می‌کنند، بیشتر می‌شود. از سوی دیگر عملیات اجرایی طرح تولید «کاغذ گرافت»، به عنوان نخستین طرح نمادین از مجموعه طرح‌های ملی آمایش صنعت و معدن، با حضور وزیر صنایع و معادن، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ‌استاندار و دیگر مقامات استانی در شهر مقدس مشهد آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنایع و معادن ؛ وزیر صنایع و معادن در نشستی خبری در محل اجرای این طرح گفت: طی مدت ۲ ماه از آغاز ثبت‌نام طرح آمایش صنعت و معدن،‌ هزار و ۳۱ سرمایه‌گذار ثبت‌نام قطعی کرده‌اند.

مهندس محرابیان با بیان اینکه عملیات اجرایی دو تا ۳ طرح از مجموعه طرح‌های آمایش صنعت و معدن در هریک از استان‌های کشور در شهریور آغاز می‌شود، افزود: این طرح‌ها با سرمایه‌ای بالغ بر ۳۰‌هزار میلیارد تومان و با زمان‌بندی ۱۲، ۱۸ و ۳۶ ماهه اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه زمین مورد نیاز اجرای این طرح‌ها در شهرک‌های صنعتی و دیگر مناطق مختص این طرح‌ها در نظر گرفته شده است، افزود: همه دستگاه‌ها موظف شده‌اند زیرساخت‌های لازم اعم از برق و آب و گاز و دیگر انشعابات را در زمان مقرر ایجاد کنند و حمایت از اجرای این طرح‌ها تا یک سال پس از بهره‌برداری از آنها و تا حصول ظرفیت اسمی ادامه خواهد داشت.

محرابیان با اشاره به اینکه تاکنون ۴۷۰ سرمایه‌گذار در مناطق توسعه یافته، ۳۱۵ سرمایه‌گذار در مناطق نیمه توسعه یافته و حدود ۲۰۰ سرمایه‌گذار هم در مناطق توسعه نیافته صنعتی در طرح آمایش ثبت نام کرده‌اند، افزود: براساس این آمار استقبال در مناطق توسعه نیافته یا کمتر توسعه یافته بسیار خوب بوده است.

وی در خصوص میزان پرداخت تسهیلات مورد نیاز طرح‌های آمایش صنعت و معدن گفت: در مناطق توسعه نیافته تا ۹۰‌درصد، در مناطق کمتر توسعه یافته تا ۸۰‌درصد و در مناطق توسعه یافته تا ۷۰‌درصد سرمایه مورد نیاز به صورت تسهیلات پرداخت خواهد شد.

محرابیان همچنین خاطرنشان کرد: اولویت ثبت‌نام با سرمایه‌گذاران داخلی است و سرمایه‌گذاران خارجی در اولویت‌های آخر هستند.

وی در ادامه همچنین در خبری جدید اعلام کرد: مرحله دوم طرح آمایش صنعت و معدن ظرف چند ماه آینده آغاز می‌شود.

وزیر صنایع و معادن با بیان اینکه در مرحله دوم، اولویت جذب سرمایه‌گذاری که به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد با ایرانیان مقیم خارج از کشور است گفت: سرمایه‌گذاران خارجی با ملیت غیرایرانی نیز در اولویت بعدی هستند.

محرابیان با بیان اینکه طرح‌های مرحله دوم طرح آمایش صنعت و معدن شامل طرح‌های فولاد، سیمان، آلومینیوم و صنایع پتروشیمی است افزود: درخصوص اجرای مرحله دوم پیش‌بینی‌های مطلوبی شده است که جزئیات اجرای این مرحله با برگزاری همایش‌هایی از جمله در کشورهای همسایه اعلام خواهد شد.