گروه انرژی- مقامات شرکت ملی گاز در اواسط تابستان اطمینان می‌دهند که امسال زمستان قطعی گاز از محل واردات از ترکمنستان نداریم؛چراکه دور سوم مذاکرات تهران و عشق‌آباد از دیروز در ساختمان شرکت ملی گاز آغاز شده است. اصغر سهیلی‌پور، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران در گفت‌و‌گو با موج با بیان اینکه یک کارگروه ویژه مذاکره با ترکمنستان را برای تعیین قیمت گاز وارداتی دنبال می‌کند، گفت: باید تا پیش از پایان سال جاری میلادی دو کشور برای تعیین یک قیمت مشخص برای واردات گاز طبیعی به توافق نهایی دست پیدا کنند.

وی با اشاره به این موضوع که مقامات ترکمنستانی تاکنون یک قیمت رسمی ‌برای فروش گاز اعلام نکرده‌اند، اظهار کرد: قیمت گاز تا پایان سال ۲۰۰۸ میلادی تغییری نخواهد کرد و مذاکره‌ها برای تعیین بهای گاز طبیعی در سال ۲۰۰۹ خواهد بود.

او با تاکید بر این نکته که زمستان امسال قطعی واردات گاز از سوی کشور ترکمنستان نخواهیم داشت، تصریح کرد: معمولا در شرایط فعلی قیمت گاز تابع تغییرات بهای جهانی نفت خام بوده و این در حالی است که قرارداد گذشته واردات گاز به صورت مقطعی تنظیم شده بود.

سهیلی‌پور با اعلام این موضوع که با نهایی شدن قرارداد جدید مشکلی برای واردات از ترکمنستان نخواهیم داشت، گفت: در حال حاضر میزان واردات گاز طبیعی از ترکمنستان حدود ۲۵ تا ۲۶‌میلیون مترمکعب در روز بوده که تا زمستان این میزان به حدود ۳۰میلیون مترمکعب افزایش پیدا می‌کند.