طرح ساخت مجتمع آلومینیوم جنوب با ظرفیت ۲۷۶‌هزار تن در لامرد فارس به دلیل مشکلات فاینانس، با تاخیر مواجه شده است. اگرچه این طرح در سه فاز تعریف شده و قرار است از فاز دوم توسط پیمانکاران ایرانی آغاز شود. شهریار طاهرپور، مدیرعامل مجتمع آلومینیوم جنوب، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان مطلب فوق افزود: به دلیل اجرا نشدن تعهد بانک‌ چینی در گشایش فاینانس، فعلا فاز دوم این طرح با ظرفیت اولیه ۷۰‌هزار تن و با هزینه ۳۲۵‌میلیارد تومان، با منابع داخلی اجرا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ارزیابی این طرح به اتمام رسیده و مذاکره با بانک صنعت و معدن در حال انجام است تا نقدینگی لازم برای اجرای این طرح تامین شود.

او تصریح کرد: در صورت تامین منابع مالی، اجرای این طرح از ۲۲ بهمن آغاز شده و در مدت دو سال و شش ماه، اولین سلول‌های احیای این طرح وارد مدار تولید خواهد شد.

طاهرپور گفت: در این طرح برای تولید شمش آلومینیوم از ماده اولیه آلومینای وارداتی استفاده خواهد شد که موافقتنامه آن با طرف خارجی امضا شده است.

وی تصریح کرد: قرارداد ساخت نیروگاه‌ ۶۵۰ مگاواتی برای تامین برق مورد نیاز مجتمع آلومینیوم جنوب نیز امضا شده که از ماه آینده کار اجرایی آن آغاز و تا دو سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.