موافقت ذوب‌آهن با منطقی شدن نرخ سنگ‌آهن

گروه صنعت‌و‌معدن - مدیرعامل بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت ذوب‌آهن ایران با منطقی شدن نرخ سنگ‌آهن موافقت کرد.

بهرام سبحانی مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان، در این باره گفت که تولید در معادن نیز باید برای فعالان آن حوزه سودآور و دارای صرفه اقتصادی باشد. به اعتقاد وی، سرمایه‌گذار باید نسبت به سود متعارف در برابر سرمایه‌گذاری اطمینان داشته باشد. سبحانی خبر داد که جلسات مربوط به تعیین قیمت جدید برای سنگ‌آهن ادامه دارد و به محض حصول نتیجه، نرخ‌های جدید اعمال خواهد شد.

سبحانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد بحث‌های مطرح شده مبنی‌بر افزایش قیمت سنگ‌آهن گفت: جلسات مربوط به تعیین قیمت‌ها بین فولادسازان و معدنکاران در حال برگزاری است و در نهایت باید خریدار و فروشنده به توافق برسند.

وی با بیان اینکه جلسات مربوط به تعیین قیمت سنگ‌آهن نهایی نشده است، گفت: معدنکاران خواستار افزایش قیمت داخلی سنگ‌آهن متناسب با رشد قیمت‌های جهانی هستند که البته اگر اینطور باشد، باید وقتی قیمت‌های جهانی پایین آمد، معدنکاران ایرانی با کاهش قیمت‌های داخلی نیز موافق باشند.

وی ادامه داد: هزینه تولید باید طوری باشد که تولید برای صنعتگر صرفه اقتصادی داشته باشد و سودی منطقی برای تولید‌کننده نسبت به سرمایه‌گذاری که انجام می‌دهد، ایجاد شود.

وی تاکید کرد: این موضوع در معدن نیز باید لحاظ و سود سهامداران در نظر گرفته شود.

به گفته سبحانی، هر زمانی که بین فولادسازان و معدنکاران در مورد قیمت سنگ‌آهن توافقی صورت گیرد از همان موقع قیمت‌ها قابل‌اعمال خواهد بود.

روس‌ها خواستار سهام مدیریتی

وی در ادامه با اشاره به حضور هیات ۱۳ نفره روسی در ایران و بررسی شرکت ذوب‌آهن برای خرید بخشی از سهام این شرکت گفت: شرکت MMK روسیه خواستار داشتن سهام مدیریتی است که باید دید سازمان خصوصی‌سازی در این مورد چطور عمل می‌کند. وی افزود: ممکن است سازمان خصوصی‌سازی کمتر از ۵۱‌درصد سهام ذوب‌آهن را به روس‌ها واگذار کند، ولی در مقابل اختیارات مدیریتی به این شرکت داده شود.

وی ادامه داد: وقتی سهام ذوب‌آهن عرضه شود، این شرکت روسی برای خرید بخشی از سهام کارخانه به صورت مزایده یا مذاکره یا روی تابلوی بورس اقدام خواهد کرد که تعیین روش خرید به توافق با سازمان خصوصی‌سازی بستگی دارد.

وی در مورد تاثیر حضور روس‌ها در شرکت ذوب‌آهن اصفهان نیز گفت: در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی، واگذاری سهام ذوب‌آهن به سرمایه‌گذار خصوصی خارجی یا داخلی کار مثبت و قابل‌قبولی است و باعث تحول در تولید کارخانه خواهد شد. وی ادامه داد: در شرایط فعلی میزان تولید ذوب‌آهن بیش از ظرفیت اسمی است و فعلا افزایش تولید نخواهیم داشت، ولی طبیعتا اگر شرکت روسی برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد می‌تواند به افزایش ظرفیت، رشد تولید و سودآوری ذوب‌آهن در آینده کمک کند و راه برای توسعه‌های بعدی نیز تسهیل می‌شود.

سبحانی تصریح کرد: پیشنهادی به جز شرکت روسی از سوی شرکت‌های دیگر داخلی یا خارجی برای خرید سهام ذوب‌آهن مطرح نیست.

نیاز هشت میلیون تنی به سنگ‌آهن

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در ادامه با بیان اینکه تاکنون قول معاون وزیر صنایع مبنی‌بر اختصاص یک معدن سنگ‌آهن به این کارخانه عملی نشده است، تصریح کرد: اگر کارخانه‌های فولادی صاحب معادن سنگ‌آهن باشند نگرانی بابت تامین مواد اولیه مورد نیازشان نخواهند داشت.

وی در ادامه نیاز فعلی ذوب‌آهن به سنگ‌آهن را حدود۵/۳و‌میلیون تن عنوان کرد و افزود: این نیاز با در نظر گرفتن طرح توازن به حدود پنج میلیون تن می‌رسد و با اجرای طرح پنج میلیون تنی توسعه‌ ذوب‌آهن نیاز این کارخانه به سنگ‌آهن طی پنج سال آینده به هشت میلیون تن می‌رسد.

به گفته سبحانی، بیشترین نیاز ذوب‌آهن به سنگ‌آهن از طریق معدن بافق تامین می‌شود و مشکلی در زمینه تامین مواد اولیه این کارخانه وجود نخواهد داشت.