سرمایه‌گذار مالزی طرح‌های آلومینیوم و فولاد  احداث می‌کند

گروه صنعت و معدن- مالزی در مناطق ویژه صنایع انرژی‌ بر، کارخانه‌های فولاد و آلومینیوم احداث می‌کند. مجری مناطق ویژه صنایع انرژی‌بر این خبر را اعلام کرد. به گفته حسن تقوی‌راد، شرکت پتروفیلد مالزی از زمستان سال گذشته مراحل سرمایه‌گذاری در این مناطق را طی کرده است. مناطق ویژه استقرار صنایع انرژی‌بر در دو سایت لامرد (استان فارس) و پارسیان (استان هرمزگان) واقع شده‌اند و مساحتی بالغ بر نه‌هزار هکتار را در برگرفته‌اند. کلنگ احداث این مناطق شهریور ماه سال گذشته توسط علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن بر زمین زده شد. در این مناطق قرار است ایمیدرو با آماده‌سازی سایت‌های ویژه صنایع انرژی‌بر و ارائه امکاناتی همچون گمرک، ساختمان‌های اداری، بندر،زمین و... زمینه احداث این نوع صنایع توسط بخش‌خصوصی و سرمایه‌داران خارجی را فراهم سازد. اینک البخاری، مدیرعامل شرکت پتروفید مالزی پیشنهادهایی برای احداث کارخانه‌های فولاد و آلومینیوم به وزارت صنایع و معادن داده است.

تقوی‌راد مجری ایجاد مناطق ویژه صنایع انرژی‌بر که در بازدید احمدعلی هراتی‌نیک، معاون وزیر صنایع و معادن از نحوه آماده‌سازی سایت‌ها سخن می‌گفت، اظهار داشت: پس از امضای موافقتنامه در سال گذشته اطلاعات اولیه در اختیار سرمایه‌گذار مالزی قرار داده شده و تا مهر ماه اطلاعات نهایی در اختیار آنان گذارده می‌شود.

کارشناسان شرکت پتروفیلد مالزی دو ماه گذشته نیز به ایران آمدند و مسائلی همچون انرژی مورد مصرف صنایع مورد نظر خود را بررسی کردند.براساس موافقتنامه امضا شده سرمایه‌گذار آن کشور برای بخش فولاد پیشنهاد طرح‌های یک و پنج میلیون تنی ارائه داده وعلاوه بر این در بخش آلومینیوم نیز خواهان احداث کارخانه‌ای با ظرفیت پانصد هزار تن شمش آلومینیوم شده است.

البخاری همچنین گفته است نیروگاه مورد نیاز این صنایع را احداث خواهد کرد.کل مصرف صنایع انرژی‌بر دو سایت لامرد و پارسیان صد میلیون متر مکعب گاز حاصل از پارس جنوبی خواهد بود.مزیت اصلی این سایت‌ها نزدیکی به پایتخت گازی ایران و آب‌های آزاد خلیج‌فارس است.

طبق اطلاعات ارائه شده از سوی مجری ایجاد این مناطق هزینه آماده سازی این دو سایت برای کل صنایع نظیر پتروشیمی، سیمان، فولاد، آلومینیوم و ... ۳/۳هزار میلیارد تومان خواهد بود.در حال حاضر علاوه بر مالزیایی‌ها شرکت صنایع پایین‌دستی پتروشیمی وابسته به شرکت صنایع پتروشیمی آمادگی خود را برای احداث واحدهای تولید اتیلن، اتانول و متانول اعلام کرده است.

مجری مناطق ویژه صنایع انرژی‌بر نیز هم‌اینک سرگرم احداث بندر، جاده‌های پیرامون سایت، گمرک، حصارکشی و جاده دسترسی به بندر در دو سایت لامرد و پارسیان است.