شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ به منظور استفاده صحیح از انرژی برق و اصلاح الگوی مصرف بخش تجاری، طرح ضربتی جمع‌آوری لامپ‌های رشته‌ای و پرمصرف اصناف در بازار بزرگ تهران را اجرا کرده است. به گزارش شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، این طرح در راستای بند ۹ بخشنامه هیات وزیران اجرا می‌شود.

در این طرح نمایندگان شرکت توزیع نیروی برق برای اطلاع‌رسانی به کسبه مراجعه و آنان را به همکاری در این طرح دعوت می‌کنند و هم‌چنین با دادن لامپ کم‌مصرف، برای جمع‌آوری لامپ‌های پرمصرف مانند گازی، مدادی و رشته‌ای اقدام می‌کنند.

بر اساس آمار و اطلاعات موجود نزدیک به ۵۰۰هزار مشترک تجاری در شهر تهران وجود دارد که امکان کاهش مصرف حداقل ۵۰۰ مگاوات از طریق اصلاح مصرف برق آنها فراهم است.

متوسط کمبود برق در تهران ۵۰۰ مگاوات است که با همکاری فقط بخش اصناف در مصرف هوشمندانه برق، می‌توان قطع برق را به حداقل رساند.

از سوی دیگر معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی چند روز قبل از ورود ۱۳ میلیون شعله لامپ کم مصرف تا ۱۵ مردادماه جاری به بازار خبرداد و گفت: هموطنان این لامپ‌ها را از فروشگاه‌های معتبر و با دریافت ضمانتنامه خریداری کنند.

محمد احمدیان گفت: وزارت نیرو متعهد شده بود تا تسهیلاتی را از نظر استفاده از لامپ‌های کم مصرف فراهم کند که این کار خوشبختانه صورت گرفت و لامپ‌های کم مصرف یارانه‌ای تا چند روز آتی روانه بازار می‌شوند.

وی افزود: لامپ‌های کم مصرفی که در بازار است، بعضا از کیفیت کمی‌برخوردار هستند که با توجه به ورود لامپ‌های کم مصرف جدید از مردم تقاضا می‌شود که لامپ‌های کم‌مصرف را از فروشگاه‌های معتبر و با اخذ ضمانت نامه خریداری کنند.البته پیگیری‌های موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی نیز برای جمع آوری لامپ‌های کم‌مصرف غیراستاندارد ادامه دارد و از ورود این کالاها به بازار جلوگیری خواهد شد.احمدیان گفت: لامپ‌های کم‌مصرف تحت مدیریت وزارت نیرو دارای ضمانت نامه هستند و اگر قبل از اتمام دوره ضمانت معیوب شوند، فروشندگان موظف به تعویض هستند.