بهره‌برداری از کارخانه فولاد بویراحمد روز گذشته همزمان با دور دوم سفر هیات‌دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور وزیر صنایع و معادن آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنایع و معادن، ظرفیت تولید فولاد در این کارخانه در مرحله نخست سالانه ۱۲۰هزار تن شمش فولاد است و با بهره‌برداری از آن با سرمایه‌گذاری ریالی ۲۰۰میلیارد ریال و سرمایه‌گذاری ارزی ۵میلیون دلار برای ۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود. علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن طی سخنانی در جمع صنعتگران و معدنکاران با اشاره به راه‌اندازی چند طرح فولادی تا پایان سال افزود: با راه‌اندازی این طرح‌ها، ۵میلیون تن به ظرفیت فولاد کشور اضافه می‌شود.

وزیر صنایع و معادن همچنین ظرفیت تولید آلومینیوم در کشور را ۲۲۰هزار تن ذکر کرد و افزود: با افتتاح ۳ طرح تا پایان امسال، این ظرفیت به حدود ۵۰۰هزار تن می‌رسد.

وی در ادامه روند توسعه صنعتی و معدنی استان کهگیلویه و بویر احمد را در طول دولت نهم مثبت ارزیابی کرد و گفت: طی این مدت در این استان ۲ طرح با سرمایه‌گذاری بالای ۱۰میلیارد تومان اجرا شد.

محرابیان درباره اجرای طرح آمایش صنعت و معدن کشور گفت: ۱۵ طرح در قالب اجرای طرح آمایش صنعتی و معدنی کشور با سرمایه‌گذاری ۶۰۰میلیارد تومان در این استان اجرا می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، تسهیلات بانکی را یکی از مشکلات صنعتگران و تولیدکنندگان این استان برشمرد و افزود: در چند ماهه اخیر، بانک‌ها برای کاهش تورم و کنترل نقدینگی مجبور به کنترل تسهیلات بانکی بودند که خوشبختانه با حل این مشکلات، چالش‌های موجود برای ارائه تسهیلات بانکی برطرف می‌شود.

وی همچنین از تخصیص ۵میلیارد دلار تسهیلات از حساب ذخیره ارزی برای اجرای طرح‌های صنعتی در کشور خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر این طرح مصوب شده و به زودی به بانک‌ها ابلاغ می‌شود تا بعنوان سرمایه در گردش واحدهای صنعتی پرداخت شود.

محرابیان افزود: پیش‌بینی می‌شود طی هر سال، این مبلغ سرمایه در گردش، دست کم ۲ بار بچرخد که به این ترتیب ۱۰میلیارد دلار نقدینگی ارزی وارد صنعت خواهد شد.

وی همچنین از ابلاغ مصوبه دیگری برای تکمیل طرح‌های آمایش صنعتی و معدنی کشور خبر داد و گفت: در این زمینه ۳هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش به طرح‌های موجود اختصاص می‌یابد که در قالب کارگروه صنعت و معدن استانی و طی ۳ قسط پرداخت می‌شود.

وزیر صنایع و معادن با اشاره به افزایش ۴ تا ۵ برابری بودجه شهرک‌های صنعتی ابراز امیدواری کرد: در این سفر مجوز ۴ شهرک جدید و اختصاص یک میلیارد تومان به مجموع اعتبارات شهرک‌های صنعتی استان مورد تایید هیات دولت قرار گیرد.

محرابیان با اشاره به پتانسیل معدنی این استان خاطرنشان کرد: در این زمینه و به‌منظور خرید ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی تسهیلات خوبی پرداخت می‌شود.

وی همچنین از تقدیم لایحه ای به مجلس خبر داد که بر اساس آن برق و انشعابات صنعتی تا در واحد صنعتی تامین شود.

وزیر صنایع و معادن همچنین ضمن بازدید از کارخانه قند یاسوج و طرح سامان باتری کارا و نیز با حضور در شرکت صنعتی دنا تولید کننده لوله‌های چند جداره و GRP از نزدیک با فعالیت‌های این واحدها آشنا شد و مسائل و مشکلات این واحدهای صنعتی را بررسی کرد.