عوارض 100هزار تومانی برای صادرات هر تن سیمان

گروه صنعت و معدن - دولت برای صدور هر تن سیمان ۱۰۰هزار تومان به عنوان عوارض دریافت می‌کند.

این عوارض بنابر مصوبه قبلی دولت درباره خروج تدریجی سیمان از سبد حمایتی دولت تعیین شده که صادرات این کالا را منوط به اخذ عوارض کرده است، اگرچه قانون برنامه چهارم اخذ هر نوع عوارض و ایجاد محدودیت در صدور کالاها را ممنوع اعلام کرده است. حمید صافدل، مدیرکل مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی روز گذشته درباره وضع این عوارض با خبرگزاری مهر گفت‌وگو کرد.

به گفته وی، به دلیل آن که برای تولید این کالا یارانه از سوی دولت پرداخت می‌شود، محدودیت‌هایی برای صادرات آن در نظر گرفته شده است.

صافدل اظهار داشت: انرژی در مرحله تولید و نیز حمل‌ونقل نقش موثری در کاهش هزینه تمام شده سیمان دارد. این در حالی است که دولت در مراحل فوق یارانه پرداخت می‌کند.

دغدغه دیگر دولت این است که صادرات سیمان به کمبود داخل دامن نزند، از همین رو اخذ عوارض را ابزاری برای کنترل صادرات تلقی می‌کند.

به گفته این مقام وزارت بازرگانی، ارزش هر تن سیمان در داخل کشور ۶۵هزار تومان است که با احتساب عوارض وضع شده صدور هر تن از این کالا بدون احتساب حمل تا مقصد به ۱۶۵هزار تومان می‌رسد.

مانع صادرات

اکبر مجیدپور،مدیرعامل سیمان داراب در گفت وگو با خبرنگار ما نیز اخذ این میزان عوارض را عاملی برای جلوگیری از صادرات سیمان دانست.

به گفته مجیدپور، اگرچه در ظاهر صادرات سیمان ممنوع نشده، اما در عمل از صرفه اقتصادی برخوردار نیست.

وی نیز این نکته را یادآور شد که دولت می‌خواهد کنترل بازار را در دست داشته باشد. مدیرعامل سیمان داراب در عین حال گفت: این عوارض برای یک دوره کوتاه مدت وضع شده است.