معاون وزیر نیرو:منتظر قیمت جدید سوخت هستیم

غزاله طایفه-نشست خبری محمد احمدیان، معاون وزیر نیرو دیروز در شرایطی در ساختمان اصلی وزارت نیرو برگزار شد که برق آن ساختمان برای کمتر از یک دقیقه قطع شد. در همان زمان، معاون وزیر نیرو تاکید کرد که برق این وزارتخانه در زمان اعلام شده قطع شده است. البته پس از چند لحظه برق آمد که به گفته وی، برق اضطراری بوده است. در این بین این سوال برای خبرنگاران باقی ماند که برق واقعا قطع شده یا جنبه نمایش بوده است؟ قیمت برق وابسته به قیمت سوخت

احمدیان در پاسخ به این سوال که در قالب طرح تحول اقتصادی دولت، اصلاح قیمت برق به چه نحوی صورت می‌گیرد، گفت: قیمت برق وابسته به قیمت سوخت است.

در حال حاضر قیمت گاز مصرفی نیروگاه‌ها ۶۹ تومان به ازای هر متر مکعب است.بنابراین باید ابتدا تکلیف قیمت سوخت مشخص شود تا بر مبنای آن قیمت برق مشخص شود. هزینه تامین برق به ازای هر کیلو وات ساعت برق ۷۷۳ ریال است در حالی که با قیمت ۱۶۰ ریال به بخش خانگی و ۲۰ ریال به بخش کشاورزی عرضه می‌شود.

احمدیان سخنانش را به برنامه خاموشی‌ها معطوف کرد. وی گفت: در برنامه خاموشی‌ها که از اول تیرماه اعمال شده ۲ نوبت صبح و بعد از ظهر پیش‌بینی شده بود و اگر در منطقه‌ای بیش از ۲ بار خاموشی داشته باشند، قطعا خارج از برنامه است. به گزارش دنیای اقتصاد احمدیان با بیان این مطلب و در پاسخ به این سوال که چرا در طول چند هفته اخیر خاموشی‌ها بیش از ۴ ساعت است، اظهار داشت: کلیدهای قطع و وصل برق به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که فقط در شرایط اضطراری قطع شوند. بنابراین در این شرایط که حداقل دو بار برق قطع می‌شود تا برقراری دوباره برق زمان بیشتری نیاز است. بنابراین خاموشی‌های بیش از دو ساعت به خاطر مشکلات تجهیزات است.وی در مورد وضعیت تولید و مصرف برق در شبکه سراسری کشور گفت: در حال حاضر ۶۹هزار و ۸۵۵ گیگاوات ساعت انرژی برق توسط نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸درصد افزایش داشته است. همچنین ۲هزار و ۷۵۸ گیگاوات ساعت برق نیز امسال توسط نیروگاه‌های برق آبی تولید شد که نسبت به سال گذشته که ۸هزار و ۷۴۵ گیگاوات ساعت تولید داشته‌ایم، ۶۹درصد کاهش یافته است.وی افزود: بنابراین امسال ۷۲هزار و ۶۱۳ گیگاوات ساعت تولید برق داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته ۹/۶درصد افزایش یافته است.

معاون وزیر نیرو با بیان این مطلب که تولید نیروگاه‌های برق آبی ۶هزار گیگاوات کاهش یافته است، اظهار داشت: بخشی از کمبود برق با افزایش تولید نیروگاه‌های حرارتی جبران شد و ۸۷۲ گیگاوات ساعت آن به صورت خاموشی اعمال شد.وی ادامه داد: بیشترین میزان مصرف برق در سال جاری مربوط به روز یکشنبه (۳۰ تیر) بود که به ۳۶هزار و ۸۰۰ مگاوات رسید. این موضوع نشان‌دهنده این است که با توجه به افزایش دمای هوا، ما در حال گذراندن حداکثر مصرف در شبکه سراسری هستیم.

وی میزان خاموشی‌ها در طول روز (روزهای عادی) را به طور متوسط حدود ۲۵هزار مگاوات ساعت اعلام کرد که در مقایسه با نیاز مصرف در شبکه سراسری (۷۵۰هزار مگاوات ساعت)، ۳درصد کمبود انرژی وجود دارد.

اقدامات وزارت نیرو برای تامین برق

احمدیان درباره اقدامات انجام شده وزارت نیرو برای تامین جبران و کمبود برق طی یک ماه گذشته گفت: تعمیرات اساسی تمام نیروگاه‌های حرارتی به پایان رسیده است.البته نیروگاه‌های حرارتی دچار برخی مشکلات پیش‌بینی نشده هم می‌شود که پس از رفع مشکل دوباره وارد مدار می‌شوند.

وی ادامه داد: اتصال شبکه خراسان به شبکه سراسری برق کشور از دیگر اقدامات انجام شده است.

میزان تبادل برق بین این دو شبکه ۱۵۰ مگاوات ساعت است که تا ۷۵۰ مگاوات قابل افزایش خواهد بود. بنابراین در آینده حدود ۶۰۰ مگاوات ساعت برق از شبکه خراسان تامین خواهد شد.

احمدیان تولید ۱۳میلیون شعله لامپ کم‌مصرف و عرضه آن تا ۱۵ مرداد ماه را از دیگر اقدامات وزارت نیرو اعلام کرد.

وی در ادامه گفت: وزارت نیرو همچنین به منظور کاهش محدودیت در تامین برق از کلیه تولیدکنندگان برق با هر ظرفیتی، برق را با قیمت نهایی عرضه به مصرف کنندگان که ۷۷۳ ریال است، خریداری می‌کند.

اعمال خاموشی‌ها تا شهریور

احمدیان در پاسخ به این سوال که خاموشی برق تا چه زمانی ادامه می‌یابد، گفت: تولید نیروگاه‌های برق آبی در حال حاضر کاهش یافته که این وضعیت تا اواسط شهریور هم ادامه می‌یابد.

بنابراین تا پایان شهریور ماه خاموشی‌ها تداوم پیدا می‌کند.وی هدر روی برق در شبکه‌های توزیع را ۲۰-۱۵درصد عنوان کرد و گفت: هدر روی برق در شبکه یکی از دلایل کاهش تولید است و وزارت نیرو موظف است که سالی یک درصد این میزان را کاهش دهد.وی افزود: برای بازسازی شبکه‌های توزیع ۱۰۰میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و هدف‌گذاری وزارت نیرو این است که سالی ۲درصد کاهش تلفات برق داشته باشیم.

معاون وزیر نیرو در پاسخ به سوالی که آیا امکان جداسازی برق چراغ‌های راهنمایی و رانندگی از شبکه برق وجود دارد، گفت: این امکان فعلا وجود ندارد، اما وزارت نیرو با کمک شهرداری تهران می‌خواهد در مناطق پرترافیک از برق اضطراری استفاده کند.