نسبت صادرات کالاهای صنعتی و معدنی به صادرات غیرنفتی در سه ماهه نخست امسال از ۸۶درصد فراتر رفت.

سرپرست معاونت اقتصادی و امور بین‌الملل وزارت صنایع و معادن گفت: در سه ماهه اول امسال نسبت صادرات کالاهای صنعتی و معدنی به صادرات غیرنفتی به ۳/۸۶درصد رسید. این سهم تا سال گذشته در مرز ۸۰درصد قرار داشت. به گزارش روابط عمومی وزارت صنایع و معادن، علی‌اصغر رمزی افزود: در این مدت ارزش صادرات کالاهای صنعتی و معدنی، بدون احتساب میعانات گازی بالغ بر ۳میلیارد و ۶۷۳میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۵/۱۱درصد و از نظر ارزش ۱/۴۴درصد رشد را نشان می‌دهد.وی گفت: در این مدت صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز بالغ بر ۱۷۶میلیون دلار بوده است.در دوره مذکور بیشترین سهم از صادرات کالاهای صنعتی و معدنی به محصولات معدنی با ۵/۳۲درصد از کل صادرات به ارزش یک میلیارد و ۱۹۳میلیون دلار و محصولات صنایع شیمیایی یا صنایع وابسته به آن با ۳/۳۲درصد به ارزش یک میلیارد و ۱۸۸میلیون دلار اختصاص داشته است.

سرپرست معاونت اقتصادی و امور بین‌الملل وزارت صنایع و معادن در ادامه در خصوص میزان صادرات میعانات گازی اعلام کرد: در این مدت میعانات گازی با ۸/۷درصد رشد بالغ بر یک میلیارد و ۵۶۲میلیون دلار و محصولات پتروشیمی با ۳/۴۶درصد رشد نسبت به مدت مشابه به رقم یک میلیارد و ۸۰۲میلیون دلار رسید.وی گفت: در مدت یاد شده بیشترین صادرات کشور به کشورهای امارات، چین، عراق، هند و ژاپن صورت گرفته است.

در این مدت کل صادرات کالاهای غیرنفتی به ارزش ۴میلیارد و ۲۵۷میلیون دلار بوده است که این میزان صادرات از لحاظ وزن ۴/۱۰درصد و از لحاظ ارزش ۹/۳۶درصد رشد را نشان می‌دهد.