غزاله طایفه- با توجه به فشار و دمای بالای عملیاتی در صنایعی نظیر نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه‌ها و سایر صنایع، شیرهای فلزی جوابگوی نیاز آینده ما نخواهند بود و دیر یا زود مجبوریم جایگزینی را برای آن پیدا کنیم. به گزارش دنیای اقتصاد، عبدالقادر محی‌الدین، مدیرعامل شرکت Cioe چین با بیان این مطلب در حاشیه همایش تکنولوژی جدید شیرآلات سرامیکی و کاربرد آن در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر شیرآلات سرامیکی بهترین و ارزان‌ترین راه‌حل برای این مشکلات است و این شیرآلات قابلیت تحمل سخت‌ترین شرایط عملیاتی نظیر دما و فشار بالا را دارند.

وی در مورد بازار این محصول در آینده اظهار داشت: پیش‌بینی ما این است که این صنعت در آینده رشد خوبی داشته باشد و دلیل اصلی که ما ایران را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌ایم این است که تقاضای این محصول در ایران با توجه به صنایع مختلفی که در آن فعال هستند زیاد خواهد بود. وی افزود: هدف ما این است که در ابتدا خط مونتاژ شیرآلات سرامیکی را در ایران راه بیاندازیم و در آینده نیز خط تولید آن را فعال کنیم چون صنایعی که بتوانند در ایران از این محصول استفاده کنند گسترش خوبی پیدا کرده‌اند.

محی‌الدین در پاسخ به این سوال که شریک آمریکایی شرکت Cioe مشکلی برای سرمایه‌گذاری در ایران ایجاد کرده است یا خیر توضیح داد: شریک آمریکایی تنها برای افزایش و گسترش تولید این محصول سرمایه‌گذاری می‌کند و شرکت Cioe هیچ مشکلی برای حضور و انتقال این تکنولوژی به ایران ندارد. وی ادامه داد: دلیل اصلی حضور شرکت در ایران این است که شرکت‌هایی را که می‌توانند با ما همکاری کنند شناسایی و با آنها همکاری کنیم.

همچنین در نخستین همایش شیرآلات سرامیکی ابراهیم آنالویی، مجری شرکت Cioe با اشاره به این که عمر شیرآلات سرامیکی ۲۰برابر شیرآلات معمولی است گفت: شیرآلات سرامیکی از نظر قیمت هم اختلاف چندانی با آنها ندارد، ضمن آنکه احتمالا به زودی به علت حجم بالای تولید، تا ۲۵درصد کاهش قیمت هم خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه استفاده از این محصول موجب کاهش بسیار زیادی در هدر روی انرژی می‌شود نقش چین در صنعت سرامیک را مثل نقش ایران در صنعت فرش دانست و اظهار داشت: ما با این شرط با چینی‌ها وارد مذاکره شدیم تا در صورتی که استقبال بازار در ایران قابل توجه بود این جنس در ایران تولید شود.

وی افزود: چینی‌ها پذیرفتند با توجه به استقبال خوب بازار ایران، این کارخانه در ایران راه‌اندازی شود.مجری شرکت cioe تصریح کرد: بازار فروش این محصول در خاورمیانه از آن ایران خواهد بود و ایران به مرکز صادرات خاورمیانه این محصول تبدیل خواهد شد و ما در این خصوص با چینی‌ها به توافق رسیدیم.

در این همایش همچنین یکی از مدیران کارخانه شیرآلات سرامیکی چین با تاکید بر اینکه شیرآلات سرامیکی به صورت بسیار وسیع در جهان استفاده می‌شود گفت: براساس بررسی‌هایی که در بازار ایران داشتیم به زودی فعالیت‌مان را در ایران آغاز می‌کنیم و بازار ایران را پوشش می‌دهیم.

وی افزود: برآوردها نشان می‌دهد ایران پتانسیل قوی برای ایجاد کارخانه شیرآلات سرامیکی را دارا است و ما به زودی متخصصین و فن‌آوری جدید تولید را به ایران می‌فرستیم.

وی با اشاره به اینکه شیرآلات سرامیکی عمر و توانایی بالایی دارد و تعمیرات کمتری می‌خواهد گفت: سرامیک موجب صرفه‌جویی بسیار زیادی در انرژی می‌شود و این نقطه قوت و اوج موفقیت ما است.

از سوی دیگر صفری، دبیر همایش تکنولوژی شیرآلات سرامیکی نیز گفت: هدف اصلی از برگزاری این همایش معرفی این تکنولوژی و ایجاد بستری برای انتقال و تولید آن در ایران است.

وی افزود: سادگی و در دسترس بودن مواد اولیه این محصول پتانسیل خوبی را برای ایران فراهم می‌کند تا روی این تکنولوژی سرمایه‌گذاری کند.

صفری ادامه داد: شرکت Cioe نماینده انحصاری شرکت SK Ceramic Valve چین در خاورمیانه و ایران است که حدود ۱۵ سال در مورد تولید شیرآلات سرامیکی مطالعه داشته و ۱۰ سال است که این محصول را تولید می‌کند.وی ادامه داد: این محصول علاوه بر ایران، سنگاپور و کشورهای خاورمیانه به کشورهای آمریکا و آلمان نیز صادر می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که زمینه همکاری این شرکت با ایران به چه نحوی خواهد بود، گفت: در ابتدا همکاری ایران و چین به صورت مشارکتی خواهد بود و در آینده هدف ما انتقال و تولید این تکنولوژی در ایران و مستقل شدن ایران در تولید است؛ به گونه‌ای که ایران به مرکز صادرات این محصول در خاورمیانه تبدیل شود.در‌حال‌حاضر تنها ۶ کارخانه تولید شیرآلات سرامیکی در جهان وجود دارد که ۴ مورد آن در چین، یک مورد در آلمان و مورد دیگر در آمریکا مستقر است. ایران هفتمین کشوری خواهد بود که کارخانه شیرآلات سرامیکی در آن احداث می‌شود.