رد شایعه افزایش غیرمنتظره نرخ سنگ‌آهن

گروه صنعت و معدن - معاون وزیر صنایع و معادن شایعه مربوط به افزایش غیرمنتظره نرخ سنگ‌آهن را رد کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، احمدعلی هراتی‌نیک با رد شایعات مربوط به افزایش خلق‌الساعه نرخ سنگ‌آهن اظهار داشت: هیچ‌گونه مذاکره‌ای برای افزایش نرخ سنگ‌آهن صورت نگرفته است. وی گفت: نقل و انتقال و تغییر در سبد سهام برای فعالان بورس امری طبیعی است و شرکت‌های فولادی از روند مثبتی در بازار بورس برخوردارند.

رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: نباید با ارائه پیش‌فرض‌های غیرکارشناسانه و نادرست، شوک به بازار سهام وارد ساخت.

از سوی دیگر تولیدکنندگان سنگ آهن می‌گویند: قیمت‌های داخلی سنگ‌آهن همواره براساس مذاکره و تعامل بین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می‌شود. به گزارش خبرنگار ما، شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن با رد شایعات مربوط به افزایش خلق‌الساعه سنگ‌آهن اظهار داشتند که طبق روال سال‌های گذشته، نرخ این ماده معدنی، با توافق شرکت‌های سنگ‌آهنی و فولادی تعیین می‌شود، از همین رو افزایش غیرمنتظره بهای این محصول معدنی صحت ندارد و از مبنای کارشناسی برخوردار نیست.

درهمین حال مدیرعامل یکی از شرکت‌های بزرگ فولادی گفت: صورت‌های مالی برخی از تولیدکنندگان فولاد نشان می‌دهد از ابتدای امسال تاکنون در سه نوبت تعدیل مثبت صورت گرفته که این امر نشان از سود بالای آن شرکت‌ها می‌دهد.

وی افزود: یکی از این تولیدکنندگان۵۰درصد از نیاز سنگ‌آهن خود را (معادل ۲میلیون تن) از خارج کشور خریداری می‌کند و کاملا متصل به قیمت‌های جهانی است؛ با این حال همواره از سوددهی قابل توجهی برخوردار بوده است.

وی با اشاره به تمایل برخی از سهامداران شرکت‌های فولادی برای فروش سهام گفت: تغییر در سبد سهام فعالان بورس امری طبیعی است و اصولا مکانیزم بورس هم در تمام نقاط دنیا همین گونه است. بنابراین اگر سهامداری با توجه به شرایط روز کشور، مثلا در صدد خرید سهام شرکت‌های سیمانی شد، به این مفهوم نیست‌ که جذابیت شرکت‌های فولادی برای بازار بورس، کاهش یافته است.

وی با یادآوری این نکته که فروش میلیارد دلاری سهام فولاد خوزستان تاثیر بسیار مثبتی بر جایگاه بورس ایران در جهان داشته است، گفت: انگیزه بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها، مبین این است که ایران به رغم تحریم‌‌های فعلی، محل مناسبی برای ترغیب سرمایه‌گذاران خصوصی شده است.

یکی از مدیران شرکت‌های سنگ‌آهن نیز در مورد وضعیت نرخ‌گذاری در شرکت‌های سنگ‌آهنی نیز اظهار داشت: برخی کارشناسان اقتصادی و رسانه‌ها همواره تاکید می‌کنند که دولت از سیستم قیمت‌گذاری فاصله بگیرد و نرخ‌ها را حبس نکند، حال اگر نرخ سنگ‌‌آهن از یک روال منطقی تبعیت کند، آیا باید این اقدام را شوک به بازار تعبیر کرد.

به گفته وی، طی سال‌های اخیر به رغم اینکه نرخ‌های جهانی فولاد از ۳۰ تا ۶۵درصد افزایش یافته، هیچ‌گاه شرکت‌های سنگ آهنی داخل کشور بر اساس نرخ‌های جهانی فولاد، قیمت‌های خود را افزایش نداده‌اند و همواره تعامل سازنده‌ای با فولادسازان داشته‌اند.