شرکت توتال فرانسه اعلام کرد که سرمایه‌گذاری جدیدی در بخش انرژی ایران انجام نخواهد داد.

به گزارش ایسنا، کریستف دومارژری، مدیرعامل توتال فرانسه به دلیل آنچه «ریسک‌های سیاسی» خواند، افزود: توتال، سرمایه‌گذاری جدیدی در بخش انرژی ایران انجام نخواهد داد. وی در گفت‌وگو با فایننشال‌تایمز مدعی شد: امروزه ما برای سرمایه‌گذاری در ایران باید ریسک سیاسی زیادی متحمل شویم، چراکه مردم به ما می‌گویند «توتال حاضر است هرکاری را به خاطر پول انجام دهد.» این در حالی است که مقامات ایرانی پیش از اعلام این تصمیم از سوی مدیرعامل توتال و در پی تاخیرهای فراوان این شرکت فرانسوی در اعلام تصمیم‌ خود، بارها اعلام کرده ‌بودند ایران با توتال یا بدون توتال به کارش ادامه می‌دهد.

در همین‌حال، دفتر مطبوعاتی شرکت توتال اعلام کرده‌ که این شرکت باوجود متوقف کردن سرمایه‌گذاری‌های آتی در ایران همچنان در این کشور باقی خواهد ماند و کاملا از صنعت نفت ایران خارج نخواهد شد. این شرکت افزود: ایران کشور مهمی در استراتژی توتال است و همچنان خواهد بود ولی شرایط باید تغییر کند. شرکت توتال فرانسه با مشارکت پتروناس مالزی، چندی پیش تفاهم‌نامه‌ای برای اجرای پروژه در پارس جنوبی امضا کرده بود، این درحالی است که در آن زمان باوجود درخواست دولت این کشور برای کنار کشیدن از اجرای این پروژه با این درخواست موافقت نکرده‌ بود. تفاهم‌نامه توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و اجرای پروژه ال.ان.جی در این فاز بوده است. این شرکت پس از تاخیرهای بسیار در اعلام تصمیم‌گیری و اتلاف وقت‌ فراوان که با چندین ضرب‌الاجل از سوی ایران مواجه شده ‌بود، در ماه مه اعلام کرد که به اجرای این پروژه تمایل دارد، ولی پس از پایان آخرین مهلت اعلام شده از سوی ایران برای ماه ژوئن، اکنون تصمیم نهایی خود را رسانه‌ای کرده است.

این در حالی است که وزیر نفت در واکنش به اظهارات اخیر مدیرعامل شرکت توتال گفت: ما اعلام کرده‌ایم هر کس علاقه‌مند است برای سرمایه‌گذاری به ایران بیاید اگر علاقه‌مند نیستند ما هیچ اصراری نداریم و خودمان می‌توانیم پروژه‌های خودمان را اجرا کنیم. غلامحسین نوذری، در حاشیه مراسم آغاز حفاری و ساخت پالایشگاه فاز ۱۲، به عنوان بزرگ‌ترین پروژه توسعه میدان مشترک پارس‌جنوبی، با بیان این مطلب، افزود: البته این موضوع باید بررسی شود، چون آقای دومارژری در اجلاس اخیر در مادرید، هم در سخنرانی و هم در جلسه‌ای که با من داشتند به این موضوع تاکید داشتند که برای تامین امنیت تولید در آینده، باید در ایران و سایر کشورهای دارای پتانسیل سرمایه‌گذاری کنند.