میزان سرمایه‌گذاری ثابت در بخش صنعت و معدن در سال گذشته به بیش از ۱۳‌هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش ایسنا، محسن حاتم، معاون برنامه‌ریزی، توسعه و فن‌آوری وزارت صنایع و معادن با بیان این‌ مطلب گفت: میزان سرمایه‌گذاری ثابت در بخش صنعت و معدن در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۸۵ حدود ۶۸‌درصد افزایش یافته است. وی در مراسم تقدیر از برخی صنعت‌گران نمونه اظهار کرد: میزان سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن طی سه سال گذشته حدود ۱۵۲‌درصد و میزان صادرات صنعتی و معدنی نیز ۱۷۰‌درصد نسبت به مدت مشابه قبل از آن افزایش یافته است.

او تصریح کرد: سوال می‌شود که چرا با وجود روند افزایشی هنوز مشکلاتی در بخش صنعت وجود دارد؟ که باید وضعیت فعلی را با وضعیت ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در نظر گرفت. سهم صنعت و معدن در تولید ناخالص داخلی کشور که در ابتدای انقلاب حدود هفت‌درصد بوده در حال حاضر به ۲۰‌درصد رسیده است.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر ۷۶‌هزار واحد تولیدی و صنعتی و بیش از چهار‌هزار واحد معدنی در کشور فعال هستند، گفت: از این تعداد تنها ۱۰۰ تا ۱۵۰ واحد وضعیت بحرانی دارند که علت آن بازار یا فن‌آوری یا مدیریت است.

رشد ۱۶درصدی صادرات

از سوی دیگر مدیرکل امور صادرات وزارت صنایع و معادن نیز در تشریح وضعیت صادرات صنعتی و معدنی ایران در سال ۸۶ از رشد ۴/۱۶درصدی صادرات این محصولات خبر داد.

اسفندیاری با اشاره به ۱۵میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته افزود: ارزش صادرات محصولات صنعتی و معدنی بالغ بر ۱۲میلیارد دلار بوده است که بدون احتساب صادرات میعانات گازی، نسبت به صادرات مدت مشابه سال ۸۵ از لحاظ وزنی ۴/۱۱درصد و از لحاظ ارزش ۴/۱۶درصد افزایش داشته است.

به گزارش روابط‌عمومی وزارت صنایع و معادن، وی در ادامه درباره صادرات خدمات مهندسی گفت: براساس آمارها، در سال گذشته بالغ بر ۱/۲میلیارد دلار صدور خدمات مهندسی صورت گرفته است.