قیمت سیمان در بازار آزاد استان‌های مختلف رو به کاهش است. محمد حسن پورخلیل، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام خبر فوق افزود: کارگروه پیش‌بینی شده در طرح ساماندهی تولید و توزیع سیمان دیروز تشکیل جلسه داد و گزارش مدیران صنعت سیمان از جمله مدیران سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بیانگر آن بود که قیمت سیمان در بازار آزاد بیشتر استان‌ها رو به کاهش است. وی خاطرنشان کرد: دیروز در تهران قیمت سیمان تیپ یک فله در بازار آزاد از ۱۲۵‌هزار تومان در هر تن به ۱۰۷‌هزار تومان و در اصفهان از ۹۷‌هزار تومان به ۹۲‌هزار تومان کاهش یافته است. وی در ادامه گفت: در گیلان نیز قیمت سیمان فله تیپ یک در بازار آزاد از ۱۴۰‌هزار تومان به ۱۳۵‌هزار تومان و در خراسان از ۹۶‌هزار به ۹۰‌هزار تومان کاهش یافته است.

به گفته پورخلیل، فقط در استان مازندران قیمت سیمان در بازار آزاد از ۱۳۵‌هزار تومان به ۱۳۸‌هزار تومان افزایش یافته است. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تصریح کرد: در جلسه دیروز کارگروه مقرر شد که برای کمک به اجرای پروژه‌های عمرانی کشور، مازاد بازده ۹۶ درصد تولید کارخانه‌های سیمان کشور با تایید کارگروه‌های استانی در اختیار طرح‌های عمرانی قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: کارگروه‌های استانی متشکل از مدیران کارخانه‌های سیمان و مدیران سازمان‌های بازرگانی و صنایع استان‌ها خواهد بود.

از سوی دیگر به گفته فعالان بازار، اجرای مرحله اول خروج سیمان از سبد حمایتی دولت، قیمت این محصول را در بازار آزاد کاهش داده است.

یک فعال سیمان در گفت‌وگو با فارس گفت: با اجرای مرحله اول طرح آزادسازی قیمت سیمان، بهای هر تن سیمان در بازار آزاد بین ۳۰ تا ۴۰‌درصد کاهش یافت. حسن حجارپور ادامه داد: خروج سیمان از سبد حمایتی دولت میزان تحویل کارخانه‌های سیمان را افزایش داد و در نتیجه هم اکنون سیمان دولتی در بازار به راحتی در دسترس خریداران وجود دارد.

وی تصریح کرد: پیش از تعیین قیمت‌های جدید سیمان، کارخانه‌ها تمایل چندانی به تولید و عرضه این محصول به بازار نداشتند و همین مساله عاملی برای رونق بازار سیاه بود ولی با رشد قیمت‌های مصوب طی روزهای اخیر میزان تحویل سیمان به عوامل توزیع، بیشتر شده و در نتیجه قیمت بازار سیاه نیز کاهش یافته است. وی از ابلاغ قیمت‌های جدید سیمان توسط تعاونی مصالح فروشان به فروشندگان این محصول خبر داد و افزود: بر این اساس قیمت سیمان تولیدی حدود ۲۰ کارخانه به فروشندگان تهران اعلام شده که قیمت سیمان تیپ یک و دو بسته به کارخانه تولیدکننده و محل آن تنی ۶۱ تا ۷۶‌هزار تومان تعیین شده است.

حجارپور ادامه داد: قیمت فروش سیمان هریک از کارخانه‌های سیمان بنابر مسافت این کارخانه‌ها از تهران و هزینه حمل آن تعیین می‌شود و میانگین قیمت هر تن سیمان در تهران حدود ۶۹‌هزار تومان است.

افزایش ۴۰درصدی عرضه

محمد مهدی رحیمی، یک فعال بازار سیمان در غرب تهران نیز در این مورد گفت: پس از خروج سیمان از سبد حمایتی دولت میزان تحویل سیمان توسط کارخانه‌های داخلی به بازار حدود ۴۰‌درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به رشد ۷۴۰ تومانی قیمت هر کیسه سیمان، تصریح کرد: قیمت تحویل در فروشگاه، هر کیسه ۵۰کیلویی سیمان تیپ یک در گذشته ۲۶۷۰ تومان بود که هم اکنون به ۳۴۲۰ تومان افزایش یافته و بهای هر کیسه ۵۰کیلویی سیمان تیپ دو نیز از ۲۷۲۵ تومان به ۳۴۷۰ تومان رسیده است که هزینه حمل از در مغازه تا محل و همچنین هزینه بارگیری نیز به این رقم اضافه می‌شود. وی متوسط قیمت هر کیسه سیمان را در بازار آزاد حدود هشت‌هزار تومان عنوان کرد.