گروه صنعت و معدن- کارخانه گندله‌سازی شرکت سنگ‌آهن گل گهر در دهه فجر امسال راه‌اندازی می‌شود.

این کارخانه از ظرفیت تولید ۵میلیون تن گندله در سال برخوردار است که در نوع خود، بزرگ‌ترین سازنده این ماده معدنی کشور محسوب می‌شود. امیرحسین اکبری، مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن گل گهر سیرجان، با اعلام این خبر در بازدید معاون وزیر صنایع و معادن از پروژه‌های آن شرکت، گفت: مراحل پیش راه‌اندازی این طرح از اواسط پاییز آغاز می‌شود. به گفته وی، این پروژه تاکنون به پیشرفت ۹/۹۱درصدی دست یافته است.

اردشیر سعد محمدی، مدیرعامل تهیه و تولید مواد معدنی ایران نیز از نتایج اکتشاف در معدن شماره یک گل‌گهر خبر داد و افزود: ذخیره (قابل برداشت) این معدن از ۱۰۰ به ۱۹۰میلیون تن رسیده است.

به گفته سعد محمدی، معدن شماره یک با اکتشاف فعلی، تا ۲۰ سال آتی از ذخیره قابل برداشت برخوردار است.

گل گهر از سه ناحیه معدنی برخوردار است، اما هم اینک معدن شماره یک فعال است و معادن ۲ و ۳ در حال عملیات باطله‌برداری هستند. معدن شماره دو آنطور که پیمانکار باطله‌بردار می‌گوید در خرداد ماه سال آینده (۱۳۸۸) آماده بهره‌برداری می‌شود. معدن شماره سه نیز که عنوان بزرگ‌ترین واحد معدنی دنیا را به خود اختصاص داده پس از معدن شماره دو به بهره‌برداری می‌رسد.

احمدعلی هراتی ‌نیک، معاون وزیر صنایع و معادن نیز پس از بازدید از این طرح‌ها و ارائه گزارش عملکرد شرکت گل‌گهر، خواست که با توجه به ظرفیت‌های این ناحیه، نسبت به احداث کارخانه فرآوری جدید اقدام شود.

هیات مدیره این شرکت به تازگی مجوز احداث یک خط ۲میلیون تنی تولید کنسانتره را صادر کرده است.

عملکرد گل گهر طی سال‌های ۸۴ تا ۸۶ نشان می‌دهد میزان تولید سنگ‌آهن فرآوری شده، کنسانتره و دانه‌بندی به ترتیب به ۶/۵، ۶/۶ و ۴/۷میلیون تن رسیده است.