نیاز صنایع به سیستم اطلاعاتی متمرکز

گروه صنعت و معدن - امروزه فناوری اطلاعات یک ضرورت برای اداره هر موسسه است و اطلاعات بر جهان مدیریت می‌کند. ولی در کشور ما بخش اطلاعات و پشتیبانی آن ضعیف عمل می‌کند. به گزارش خبرنگار ما، احمد قلعه‌بانی، معاون وزیر صنایع و معادن و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، روز گذشته در سمینار مخزن داده و کسب‌وکار هوشمند با بیان این مطلب تصریح کرد: از آنجایی که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران دارای ۱۳۰ شرکت زیرمجموعه است، برای اداره این شرکت‌ها، مدیریت پروژه، اطلاعات فروش، منابع انسانی، گزارش‌های حسابرسی و مالی و تصمیم‌گیری مدیران در اجرای پروژه‌ها به سیستم اطلاعاتی قوی نیاز داریم. وی ادامه داد: در همین راستا، مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات و محصولات در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شده است.

قلعه‌بانی افزود: این سازمان در راستای ماموریت خود در توسعه صنعت آی.سی.تی اقدام به ایجاد یک واحد سازمانی با نام مخزن داده و کسب‌وکار هوشمند نموده است.

وی در مورد مزیت مخزن داده‌ها توضیح داد: مخزن داده این مزیت را دارد که باعث یگانگی در اطلاعات سازمان می‌شود و از ذخیره‌سازی اطلاعات در چند جای مختلف جلوگیری می‌کند. معاون وزیر صنایع ابراز امیدواری کرد که شرکت مگفا نقش کلیدی در آینده کشور و توسعه صنعت آی.سی.تی داشته باشد.

قلعه‌بانی همچنین با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر واگذاری شرکت‌ها به بخش‌خصوصی یادآور شد: در پیش‌نویس این قانون آمده است که وظیفه ایدرو دیگر ایجاد کارخانه نیست ولی در بخش صنایع پیشرفته اعم از مواد، صنایع ملی و... وظایف جدیدی را به عهده دارد.

وی ادامه داد: امیدواریم با واگذاری واحدهای زیرمجموعه سازمان از حالت تصدی‌گری به سمت توسعه پیش برود.

از سوی دیگر محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران با بیان اینکه برای پیشرفت کشور نباید به ذخایر طبیعی چشم داشته باشیم اظهار داشت: اقتصاد دانایی محور مستلزم ایجاد توان در سرمایه انسانی و اجتماعی است که مرتبا ارزش افزوده ایجاد کند.

نهاوندیان در ادامه افزود: رشد بهره‌وری با آرزو حاصل نمی‌شود و یکی از منابعی که بهره‌وری ایجاد می‌کند عرضه مقیاس است.

بنابراین با استفاده از تکنولوژی باید در مقیاس‌های بزرگتر به تولید بپردازیم.

وی با بیان اینکه ما در کشور با مساله بزرگ شدن واحدها کنار نیامده‌ایم تاکید کرد: بزرگ شدن واحدهای صنعتی در تعارض با عدالت اجتماعی و به معنی بزرگ شدن مالک‌ها نیست. بنابراین اگر می‌خواهیم در صحنه رقابت جهانی وارد شویم باید واحدهای بزرگتر داشته باشیم. رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران قدرت واکنش سریع مدیران را از دیگر عوامل افزایش بهره‌وری عنوان کرد و افزود: برای اینکه واحدهای صنعتی توان رقابت در بازار جهانی را داشته باشند باید قدرت واکنش سریع را داشته باشند که این امر مستلزم این است که مدیران توانایی دسترسی به اطلاعات را داشته باشند.

وی با اشاره به اهداف اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی براین که باید نحوه اداره بنگاه‌ها و تصمیم‌گیری‌های سیاسی را کنار بزنیم، اظهار داشت: تا زمانی که اقتصاد دولتی باشد ناچاریم که برای هر تصمیمی مراحل طولانی‌ دولتی را طی کنیم. علاوه‌بر این تصمیم‌گیری در بنگاه‌های دولتی تابع تحولات سیاسی است. بنابراین تا زمانی که اقتصاد را از بخش دولتی آزاد نکنیم موضوعات اقتصادی تحت‌شعاع مسائل سیاسی قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی می‌توانیم به سیاست‌زدگی اقتصاد پاسخ دهیم اما صرف جابه‌جایی مالکیت‌ها مشکل را حل نمی‌کند. برای ایجاد بهره‌وری به نسل جدیدی از مدیران با اطلاعات کافی نیاز است.

نهاوندیان در پایان گفت: ضرورت وجود سازمان‌های توسعه‌ای با سیاست اصل ۴۴ قانون اساسی نفی نمی‌شود. بنابراین کماکان به سازمان‌های توسعه‌ای نیاز است اما شیوه کار این سازمان می‌تواند مورد تحول قرار گیرد.

همچنین حائری یزدی، عضو هیات‌مدیره و مدیرعامل مگفا نیز در سمینار مخزن داده و کسب‌و‌کار هوشمند با بیان این مطلب که در فرآیند توسعه سریع سازمان‌ها داده‌های فراوانی ایجاد می‌شود که استفاده از پردازش اطلاعات باعث تسریع امر توسعه می‌شود، گفت: پایگاه تحلیلی داده‌ها پاسخی هدفمند به نیاز صنایع است و شرکت مگفا با شناسایی این امر واحد سازمانی را با نام مخزن داده و کسب‌و‌کار هوشمند ایجاد کرده است.