با حمایت وزارت صنایع و معادن، پورتال دسترسی به اطلاعات طرح آمایش صنعت و معدن کشور راه‌اندازی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنایع و معادن، معاونت برنامه‌ریزی، توسعه و فناوری وزارت صنایع و معادن این اقدام را به منظور توسعه سرمایه‌گذاری بر پایه آمایش صنعت و معدن انجام داده است. با مراجعه به پورتال طرح آمایش صنعت و معدن، قابلیت دسته‌بندی صنایع به زیرشاخه‌های صنایع با فناوری پیشرفته، برق و الکترونیک، شیمیایی، سلولزی، ماشین‌سازی و خودرو، معدنی و کانی غیرفلزی، غذایی و دارویی، فلزی و ریخته‌گری، نساجی و چرم فراهم شده است.

همچنین با وارد کردن نام طرح یا استان یا رقم سرمایه‌گذاری، استفاده از اطلاعات آمایش صنعت و معدن امکان‌پذیر می‌شود. اهداف تبیین شده در زمینه راه‌اندازی طرح آمایش صنعتی و معدنی، با توجه به رویکرد سند چشم‌انداز ۲۰ ساله مبنی بر توسعه همه جانبه کشور به ویژه توسعه اقتصادی با تاکید بر عدالت اجتماعی و عزم دولت در راستای تحقق این رسالت در برقراری تعادل و توازن منطقه‌ای در سرمایه‌گذاری‌های جدید، تقویت سهم صنایع با فناوری‌های پیشرفته و دارای ارزش افزوده بالا، بهبود نرخ بهره‌وری و کاهش نرخ سود بیکاری و تورم در کشور صورت گرفته است.

در این زمینه برنامه توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و معدنی ویژه‌ای بر پایه آمایش و با اتکا به مزیت‌های نسبی - طبیعی و منطقه‌ای با فراهم‌سازی حمایت‌ها و بسترها و زیرساخت‌های توسعه‌ای و از طریق تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی و تعاونی به سرمایه‌گذاری انجام شده است.

با اجرایی شدن این طرح طی دوره ۳ ساله از سال ۱۳۸۷ تا سال ۱۳۹۰، گام‌های موثری در جهت کاهش شکاف سهم سرمایه‌گذاری صنعتی سرانه بین بالاترین رتبه در استان‌های توسعه یافته صنعتی با کمترین رتبه در استان‌های توسعه نیافته و تقلیل آن به نصف برداشته شود. برای دستیابی به پورتال طرح آمایش صنعت و معدن علاوه بر پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنایع و معادن می‌توان به نشانی http://amayesh.mim.gov.ir مراجعه کرد.