شورای اقتصاد روز دوم خرداد مصوبه‌ای صادر کرد که بر مبنای آن پودر شوینده از شمول قیمت‌گذاری خارج شود. در همین حال، دیگر یارانه‌های دولت سرازیر صنایع شوینده نخواهد شد. سال گذشته دولت تنها برای این صنعت۲۵۰میلیارد تومان یارانه تصویب کرده بود، اگر چه تمامی آن پرداخت نشد.

اما حذف آن از یک سو مانع قاچاق تولیدات ارزان قیمت ایرانی به کشورهای همسایه می‌شود و از دیگر سو رقابت برای تنوع تولید و نیز گسترش واحدهای این صنعت را شکل خواهد داد.

این همان تصمیمی است که باید برای صنعت سیمان و پتروشیمی گرفته شود. (اگرچه برخی از محصولات پتروشیمی اواخر سال گذشته از شمول قیمت‌گذاری خارج شدند). مسوولان دولتی به نیکی می‌دانند رانت حاصل از قیمت‌گذاری در فروش سیمان سالانه حداقل به ۵/۱میلیارد دلار می‌رسد که به گفته مدیران شرکت‌های تولید کننده سیمان می‌توان با این رقم سالانه ۷میلیون تن به ظرفیت تولید این ماده پرطرفدار اضافه کرد.

به نظر می‌رسد دولت این بار با پودر شوینده، رانت زدایی از سیستم صنعت را آغاز کرده و پودر شوینده را پایلوت حذف قیمت‌گذاری صنایع دیگر از جمله سیمان کرده است.

این حرکت باید ادامه یابد و به صنایع دیگر تعمیم پیدا کند. در این صورت مجاری تزریق پول به اقتصاد زیرزمینی مسدود و وارد خطوط تولید خواهد شد.